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Good Practices for equity and inclusion in Higher Education

Inclusion in education: a) is understood to concern a far wider range of learners vulnerable to exclusion than those identified as having disabilities or special educational needs; b) involves a curriculum for all that considers academic and social …

Investigacion educativa. Una competencia profesional para la intervención

En el contexto del debate sobre la calidad de las intervenciones educativas, este libro presenta el proceso de investigación científica como una competencia profesional esencial al servicio de la mejora de las prácticas de enseñanza y aprendizaje. …

Técnicas de investigación social y educativa

Este libro introduce al lector a cuatro técnicas de recogida de datos a menudo utilizadas en la investigación social y educativa: el cuestionario, la entrevista, el grupo de discusión y la observación participante. En el ciclo de la investigación, …

Access4All: Policies and Practices of Social Development in Higher Education

In this chapter, the project’s main results are reviewed, with: (1) a brief overview of inclusion policies and practices in European HE; (2) an operational definition of “good practice” and criteria for selecting examples of good practice for …

Communities of Practice for Promoting Organizational and Informal Learning in Public Administration

Professional development of the members of any organization is a key and essential factor to promote innovation and, ultimately, the improvement of public organizations. Communities of practice is one of the leading strategies used to promote …

Higher Education in Finland, Italy, Portugal, Romania, Spain, and UK. A brief overview

This document is a mapping of the vulnerable groups and non-traditional students in the consortium countries. It gives an overview of different definitions and understandings of non-traditional students in European Higher Education, and presents some …

Hints for Rethinking Communities of Practice in Public Administration: An Analysis from Real Practice

This chapter is based on some of the practical research and consultancy carried out by the Organisational Development Team from the Universitat Autònoma de Barcelona (http://edo.uab.cat) over the last 10 years (e.g., Rodríguez-Gómez & Gairín, 2014; …

Acceso, permanencia y éxito académico de colectivos vulnerables en la Educación Superior. Estrategias para la intervención

La presente aportación pretende ser una síntesis del Proyecto y de sus aportaciones, tratando de dar una visión general de lo realizado y conseguido, a la vez que informar sobre los mecanismos que permiten acceder al conocimiento desarrollado. No …

El aula como espacio de intervención

El Manual Integrado de Acción Tutorial (MIAT, en adelante) que se introduce con este texto es el documento que recoge propuestas de intervención organizadas y dirigidas a mejorar la atención de los estudiantes de centros de estudios nocturnos de …

Gestión del conocimiento y mejora de las organizaciones educativas

En el contexto actual, los retos más significativos que las instituciones educativas deben asumir en relación a sus procesos organizativos están vinculados, entre otros, a una mayor apertura interna y externa que posibilite el establecimiento de …