Using a digital inequality approach, this study analyses the introduction of the internet into teachers’ daily activity in order to support and enhance community building in classrooms and schools. Two thousand one hundred and sixty-three (2,163) teachers from a representative sample of 350 schools offering compulsory and post-compulsory education in Catalonia (Spain) were surveyed. After controlling for school and socio-demographic characteristics, a hierarchical multiple regression analysis was conducted to assess the effects of face-to-face community building and digital literacy. The article analyses their main and interaction effects and discusses the implications of the observed patterns in relation to the introduction of the internet in order to extend and reinforce teachers’ face-to-face teaching and professional practices. Going beyond the technological promise, our findings suggest the opportunity to encourage agreement between teachers, school administrators, and policy makers on the importance of a community approach that recognises the value of communication and collaboration as successful means of addressing the educational challenges of schooling.
Utilizando una aproximación basada en la desigualdad digital, este trabajo analiza la introducción de internet en la actividad cotidiana de los profesores para dar apoyo y mejorar el desarrollo comunitario en las aulas y escuelas. Se encuestaron dos mil ciento sesenta y tres (2.163) profesores de una muestra representativa de 350 escuelas e institutos que ofrecen educación obligatoria y postobligatoria en Cataluña (España). Una vez controladas las características de los centros educativos y las características sociodemográficas de los profesores, una regresión múltiple jerárquica permitió evaluar los efectos de las prácticas comunitarias no mediadas por la tecnología y la alfabetización digital. El artículo analiza sus efectos principales y de interacción, y discute las implicaciones de los patrones observados en relación con la introducción de internet como extensión de las prácticas docentes y profesionales no mediadas por la tecnología del profesorado. Más allá de la promesa tecnológica, nuestros resultados sugieren la oportunidad de promover un acuerdo entre los profesores, los equipos directivos y los responsables políticos sobre la importancia de una perspectiva comunitaria que reconozca el valor de la comunicación y la colaboración como instrumentos eficaces para hacer frente a los retos de la educación escolar.