Junts millor. Doctor en Sociologia (Universitat Oberta de Catalunya) i llicenciat en Psicologia (Universidad de Oviedo), on vaig començar la meva experiència investigadora, soc professor de metodologia de la investigació als Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya, membre de la seva Unitat d'Igualtat i investigador del grup de recerca GENTIC (Gender & ICT) de l'Internet Interdisciplinary Institute.

He participat en projectes de recerca finançats per la Generalitat de Catalunya, el Ministerio de Educación, la Unió Europea, la Fundació Jaume Bofill, la Fundación Telefónica, la Fundación BBVA, l'Observatori Català de la Joventut, la Fundação Calouste Gulbenkian, l'Institut d'Infància i Món Urbà, i l'Institut de la Dona.

A les estones lliures he estat avaluador de la Association of Internet Researchers (AOIR), la Czech Science Foundation i les revistes científiques Infancia y Aprendizaje, Educar, The Information Society, Equity & Excellence in Education, Computers & Education, Educational Studies i The International Review of Research in Open and Distributed Learning.

L'any 2015 vaig defensar la meva tesi doctoral per compendi de publicacions sobre la incorporació d'internet per al desenvolupament comunitari al sistema educatiu de Catalunya. Actualment treballo en diverses recerques basades en l'administració de qüestionaris com a responsable de la metodologia.

Publicacions recents

Sáinz, Milagros, Cecilia Castaño, Julio Meneses, Sergi Fàbregues, Jörg Müller, María Rodó, José Luís Martínez, María José Romano, Lidia Arroyo, and Natalia Garrido. ¿Por qué no hay más mujeres STEM? Se buscan ingenieras, físicas y tecnólogas. Madrid: Ariel, 2017. Abstractse_busca_ingenieras_fisicas_y_tecnologas_stem.pdfWebsite

En la actualidad, y a pesar de que los resultados académicos de chicas y chicos en ciencias y tecnología son cada vez más similares e incluso mejores en el caso de las chicas, todavía sigue siendo escasa la presencia y participación activa de estas en estudios y profesiones ligadas a algunos ámbitos STEM, las siglas en inglés comúnmente empleadas para referirse a la ciencia, la tecnología, la ingeniería y las matemáticas (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Este libro, editado por Fundación Telefónica, incluye tres estudios con personas jóvenes en diferentes momentos del ciclo vital vinculados a la transición a la vida adulta (la educación secundaria, la educación superior y las primeras etapas de su incorporación a profesiones STEM) en los que examinamos los factores que explican una mayor o menor presencia de mujeres en estos entornos.

Abordamos cuestiones clave para entender esta brecha de género en algunos ámbitos STEM. Entre ellas, destacamos la percepción de los jóvenes sobre cómo son las profesiones y las personas de profesiones STEM, la importancia de la consecución de metas individuales frente a las comunales para sus aspiraciones, los motivos que les han llevado a elegir estudios y profesiones STEM, o las dficultades que perciben sobre el acceso y progresión de las mujeres en estas profesiones.

Asimismo, basándonos en los resultados, proponemos una serie de recomendaciones a través de las cuales persuadir a diferentes agentes sociales implicados en el contexto educativo y empresarial respecto a los efectos nocivos de los sesgos de género para el logro de una sociedad sustentada en igualdad de oportunidades para hombres y mujeres. Muchas de las recomendaciones planteadas van también dirigidas a proporcionar líneas de actuación concretas para inspirar el cambio entre los distintos agentes sociales.

Rodríguez-Gómez, David, Julio Meneses, and Carme Armengol. "Digging into initial teacher training practices in Catalonia." In European Conference on Educational Research. Copenhagen, In Press. Abstractdigging_into_initial_teacher_training_practices_in_catalonia.pdf

Transferring learning into professional practice should be one of the main goals of any training programme, thus dismantling the gap between the academic and work world (Correa, 2015). The analysis of elements affecting an efficient learning transfer has been, and still is, one of the more prominent research topic in the field of both, initial and continuous training (Grover, 2015; Van den Bossche & Segers, 2013). Most of these studies point to competency-based learning and training as one of the methodological options that facilitate learning transfer (Boahin & Hofman, 2014; Grossman & Salas, 2011). In this sense, competency-based learning has become one of the central axes in the reconfiguration of the European Higher Education Area and, specifically, of the Spanish Higher Education System (Chisvert, Palomares, & Soto, 2015).

Beyond the discussion about the competences that must be developed in higher education (Freire, Álvarez, & Montes, 2013; Gilbert, Balatti, Tunner, & Whitehouse, 2004) and the identification of factors affecting their development (Velasco, 2014), from a didactic approach, the study of competency-based learning in higher education has mainly focused on the strategies and activities that facilitate their development (Biggs, 2011) and on the way they are evaluated (Zlatkin-Troitschanskaia, Shavelson, & Kuhn, 2015).

In the specific case of teacher training, as pointed out by Rosales (2013), competency-based learning may be a way to promote professional development throughout teachers’ career, since it would be naïve to expect that pre-service teacher training would be enough to develop each and every competence that Spanish Universities’ curricula establish In this sense, both Rodicio & Iglesias (2011) and Rosales (2013) state that the initial training should be directed to work on the competences increasingly demanded by the labour market.

Although there are several studies focusing on the importance of internships for professional competencies’ development, for the consolidation of learning (Kilgo, Sheets, & Pascarella, 2015; Tejada & Ruiz, 2013) and for the transition to working life (Helyer & Lee, 2014), in the case of initial teacher training, there is a lack of research that provides empirical evidence on the factors that lead to a better acquisition of competencies during in-school practices, internships or practicum, as well as the conditions assuring the quality of these training periods.

Thus, the aim of the study presented here is to identify factors promoting better competencies development during the in-school practices period within the Early Childhood Education and Primary Education bachelor’s degrees in Catalonia (Spain). The study focuses on the practicum organizational characteristics, the satisfaction expressed by students and the perceived impact on institutions and individuals involved in internships programmes.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Emotions in response to teaching online: Exploring the factors influencing teachers in a fully online university." (Submitted). Abstract

In recent years there has been growing interest in the study of emotions in teaching. The aim of this paper is to provide an overview of the emotions associated with online teaching and the factors affecting individual instructors’ emotions in response to teaching online, particularly in a fully online university. Nine hundred sixty-five (965) online instructors belonging to the Universitat Oberta de Catalunya (www.uoc.edu) were surveyed. The dependent variables include three emotions in regard to teaching online: the value of teaching online, the comfort of teaching online, and the dynamism of teaching online. The explanatory variables are individual teacher variables. Multiple regression analyses were used to make inferential judgments and test the effects of the independent variables. Findings suggest that gender, field of study, online teaching dedication, teacher roles in teaching online, and approaches to teaching online can trigger a particular kind of emotion in regard to teaching online.

Fàbregues, Sergi, and Julio Meneses. "Best practices and challenges in monitoring progress towards gender equality: The case of an online university." In STEM Gender Equality Congress. Berlin, 2017. Abstractstem_gender_equality_congress_fabregues_meneses_2017.pdf

A central task of gender equality units at universities is to promote the availability of sex-disaggregated data on the composition and functioning of universities. Such data are essential to identify gender gaps and to determine which actions should be taken to address gender inequalities across university sectors (academic staff, administrative staff, students, etc.). The production of these data must be supported by a number of indicators which aim to incorporate a ‘gender lens’ in the measurement of the institutional processes occurring at universities. This presentation describes a set of gender indicators developed at the Universitat Oberta de Catalunya for evaluating the success of gender interventions in three key areas: 1) Staff (composition, salary, parental leaves, etc.); 2) Academic performance (student enrollment, achievement, and dropout, etc.); and 3) Research outcomes (publications, research projects, and research team composition). It is argued that these indicators are crucial for monitoring institutional gender-related changes over time, as well as for promoting the social accountability of universities.

Questa-Torterolo, Mariela Esther, Julio Meneses, and David Rodríguez-Gómez. "Colaboración docente: experiencias de centros educativos en Uruguay." In Fòrum Internacional d'Educació Tecnològica. Bellaterra, In Press. Abstract

Esta comunicación presenta los resultados preliminares de un estudio de casos múltiple que se está desarrollando en centros educativos del departamento de Colonia, Uruguay. Como objetivos, se busca describir las formas en que se manifiesta la colaboración entre docentes, analizando experiencias dentro y fuera de los centros. Se procura conocer la influencia de las TIC en la labor docente, desde el punto de vista del intercambio y la concreción de actividades pedagógico-didácticas conjuntas. Participan ocho centros educativos públicos (cuatro escuelas primarias y cuatro centros de secundaria) seleccionados según datos estadísticos oficiales. Se aplicaron ochos grupos de discusión, dieciséis entrevistas en profundidad a docentes y ocho entrevistas a directores. A partir de los datos recabados en una escuela, se reconocen elementos que promueven y que distorsionan la colaboración. Como promotores, aparecen los espacios de coordinación, y las herramientas TIC para la comunicación de ideas y el trabajo en línea. La burocracia del sistema y la falta de tiempo real para concretar proyectos, se identifican como focos de desviación. A modo de conclusión inicial sobre la realidad del centro, resulta necesaria una mayor autonomía de las docentes en el espacio de coordinación, así como la promoción de la colaboración formal.