Junts millor. Doctor en Societat de la Informació i el Coneixement (Universitat Oberta de Catalunya) i llicenciat en Psicologia (Universidad de Oviedo), on vaig començar la meva experiència investigadora, soc professor agregat de metodologia de la investigació als Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, investigador del grup de recerca GenTIC (Gender & ICT) de l'Internet Interdisciplinary Institute i responsable de la Unitat d'Avaluació de Projectes Institucionals de l'eLearn Center de la Universitat Oberta de Catalunya

Les meves línies d'investigació s'orienten a l'aplicació dels mètodes d'investigació quantitativa, el disseny i l'administració de qüestionaris i l'anàlisi multivariant de les dades obtingudes. Entre d'altres temàtiques, he fet investigació vinculada a la incorporació de les TIC als sistemes educatius, les condicions de treball del professorat, la presència dels educadors socials a les escoles i instituts, les violències que afecten els joves, les seves formes d'oci i les seves pràctiques culturals, les desigualtats digitals de nens i joves, les diferències de gènere en l'elecció dels estudis i la segregació vocacional dels adolescents, l'abandonament i el reingrés dels estudiants universitaris, i el paper de les dones a la Wikipedia.

He participat en projectes de recerca finançats per la Generalitat de Catalunya, el Ministerio de Educación, la Unió Europea, la Fundació Jaume Bofill, la Fundación Telefónica, la Fundación BBVA, la Fundació la Caixa, l'Observatori Català de la Joventut, la Fundação Calouste Gulbenkian, l'Institut d'Infància i Adolescència, i l'Institut Català de les Dones. A les estones lliures també he estat avaluador de la Association of Internet Researchers (AoIR), la Czech Science Foundation i les revistes científiques Infancia y Aprendizaje, Educar, Cultura y Educación, The Information Society, Equity & Excellence in Education, Computers Education, Educational Studies, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, BiD: Textos Unversitaris de Biblioteconomia i Documentació, The International Journal of Educational Technology in Higher Education, i Journal of Mixed Methods Research.

L'any 2015 vaig defensar la meva tesi doctoral per compendi de publicacions sobre la incorporació d'internet per al desenvolupament comunitari al sistema educatiu de Catalunya. Actualment treballo en diverses recerques basades en l'administració de qüestionaris com a responsable de la metodologia.

Publicacions recents

Meneses, Julio, David Rodríguez-Gómez, and Sergi Valero. Investigación educativa. Una competencia profesional para la intervención. Barcelona: Editorial UOC, In Press. Abstract

En el contexto del debate sobre la calidad de las intervenciones educativas, este libro presenta el proceso de investigación científica como una competencia profesional esencial al servicio de la mejora de las prácticas de enseñanza y aprendizaje. Dirigido a estudiantes, profesores y profesionales que intervienen en los diversos ámbitos de la educación, centra su atención en el importante papel que la investigación, y particularmente las evidencias que proporciona, puede tener para ayudar a orientar las decisiones en relación a dos momentos centrales: la fundamentación y la evaluación de las prácticas en el ejercicio de la actividad profesional.

Con este libro aprenderás sobre: Intervención educativa; evidencias científicas; método científico; competencia profesional; fundamentación y evaluación; proyecto de investigación; planificación del trabajo de campo; análisis de los datos; informe de resultados; mejora de las prácticas de enseñanza y aprendizaje

Índice

Presentación (Julio Meneses)
Bibliografía

Capítulo I. El papel de la investigación científica en la intervención educativa (Julio Meneses)
Introducción
1. La importancia de la competencia profesional en investigación en el ámbito de la educación
2. Una breve aproximación al proceso de investigación científica
3. El valor de las evidencias científicas al servicio de la intervención educativa
4. Estructura y contenidos del resto de capítulos
5. Bibliografía anotada
Bibliografía

Capítulo II. El proyecto de investigación (David Rodríguez-Gómez)
Introducción
1. Desarrollo de la pregunta de investigación
1.1. Evaluación de la situación antes de la intervención educativa
1.2. Fundamentación de la intervención educativa
1.3. Diseño de la intervención educativa
2. Elección de la metodología de investigación
2.1. Introducción a los métodos de investigación
2.2. Métodos de investigación cuantitativa
2.3. Métodos de investigación cualitativa
2.4. Métodos mixtos
3. Planificación del trabajo de campo
3.1. Selección de las técnicas de investigación
3.2. La logística del trabajo de campo
Bibliografía

Capítulo III. El informe de investigación (Sergi Valero)
Introducción
1. Las evidencias como consecuencia de la intervención educativa
2. Recogida y organización de los datos
2.1. Sistematización de los procedimientos
2.2. Confidencialidad y anonimización
2.3. Calidad de los datos
2.4. Información cualitativa y cuantitativa: implicaciones para el análisis
2.5. Codificación
3. Obtención de evidencias
3.1. Introducción al análisis de los datos
3.2. Análisis de datos cuantitativos
3.3. Análisis de datos cualitativos
4. Evaluación y presentación de las evidencias
4.1. Evaluación de los resultados de la intervención educativa
4.2. Presentación de los resultados de la intervención educativa
5. Elaboración del informe final
5.1. Estructura y contenido del informe de investigación
6. Aspectos éticos y formales
Bibliografía

González, Loles, Xavier Aracil, Jordi Serres, Anna Calvo, Julià Minguillón, and Julio Meneses. "Evaluando el proceso para asegurar los resultados: Experiencia de una intervención institucional orientada a la retención de los estudiantes de primer año.", Submitted. Abstract

1. RESUMEN En este trabajo se presenta una intervención a escala institucional llevada a cabo con el objetivo de mejorar la experiencia de los estudiantes de primer año en la Universitat Oberta de Catalunya, una institución online y abierta. El objetivo final es mejorar el rendimiento académico de los estudiantes y así incrementar su retención en los programas de grado a través de su adherencia a la metodología docente basada en la evaluación continuada que caracteriza el modelo educativo de la institución. Aunque la evaluación de los resultados son positivos hasta el momento, el proyecto se encuentra inmerso en una evaluación del proceso de implementación que persigue garantizar la calidad de la intervención. Se presentan los principales resultados de esta fase, así como los retos y las dificultades organizacionales que supone mantener las medidas adoptadas a lo largo del tiempo y, de esta forma, asegurar el éxito de los estudiantes de nueva incorporación.

Ferran-Ferrer, Núria, Patricia Castellanos, Julio Meneses, Sergi Fàbregues, Julià Minguillón, and Eduard Aibar. "Why do female editors leave Wikipedia? A qualitative analysis of gender bias in the Spanish Wikipedia." In International Association for Media and Communication Research (IAMCR 2019). Madrid, 2019. Abstractwikipedia_iamcr2019_nferranf.pdf

Wikipedia began in 2001 and already reaches more than 40 million articles in more than 300 languages. It is the main source of information for many users, especially in the educational field, where seven out of ten students recognize using Wikipedia. But even though Wikipedia promotes the ‘neutral point of view’ in its articles, it is well recognized that there is a gender bias, both in content (for example, in the number of articles on women in relation to those of men) in your community (the vast majority of registered publishers are men). The general feeling is that the Wikimedia Foundation has not achieved its goal of increasing the number of female participants to the 25% that was proposed for 2015.

Faced with this gender bias, we are investigating from a double perspective, on the one hand quantitative, analyzing the presence or absence of women and their behavior from the activity records associated with their profiles and, from a qualitative approach, studying the practices related to content production (creation and edition of articles) in the Wikipedia in Spanish. The results of qualitative research are presented in this communication. A content analysis of 12 interviews with publishers (4) and ex-editors (4 short-term editors and 4 long-term publishers) was carried out to investigate the reasons that led them to participate as publishers in Wikipedia and to non-persistence of activity in the same, examining the reasons raised according to their socio-demographic, educational context, in experiences of their work as editors, feelings and positioning in relation to feminism and their status as women.

Among the main results is that all ex-editors who have edited for a short period of time began to do so as a group, with a common project and with collective support and left the edition once the campaign ended. In all cases in which women acknowledge having abandoned the edition, the reason is related to a bad experience caused by “an abrupt environment”, an “environment that generates insecurity” and, in one case, by “gender conflict”. In the case of women who have continued to publish, all of them, among their themes, are content to make women visible, usually through biographies.

Minguillón, Julià, Laia Blasco-Soplón, and Julio Meneses. "Making sense from institutional data: A learning dashboard for decision-making to improve first-year enrollment." In Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2019). León (Spain), In Press. Abstract

In this paper we present the general design and prototype of a learning dashboard for evaluating an ongoing project, concretely an institutional policy intervention to improve support to first-year students and so increase retention in an online open university. This intervention involves several stakeholders: the tutors responsible for first-year student enrollment and induction, undergraduate program managers responsible for the design of learning itineraries, the teachers of the different subjects involved and, ultimately, the university board that promotes, executes, and evaluates the project. Providing adequate feedback to these stakeholder groups is one of the project goals, as part of a new policy for establishing an evidence-based data culture and decision-making within the institution. In order to do so, we propose to use a learning dashboard that includes all the information considered to be relevant for the different stakeholder groups, combining several indicators that capture the project results. The design of the learning dashboard is based on UpSet, a visualization technique oriented towards exploring set-based data. Currently, a prototype implementation of the learning dashboard using Shiny provides the desired basic functionalities, as an initial step prior to its formal evaluation and integration into the institutional learning analytics infrastructure.

Xavier, Marlon, and Julio Meneses. "Persistence, dropout, and the time-factor in fully online higher education: A qualitative study with first-year students." In 2019 IN3 Open Workshop for Young Researchers. Castelldefels (Barcelona), 2019. Abstract2019_in3_xavier_and_meneses.pdf

Online higher education (OHE) continues to grow, yet its high dropout rates remain a pressing and complex problem. This research aimed at investigating and exploring how first-year, fully online OHE students experienced and managed their time and how it impacted their persistence, stop-out behavior, or withdrawal. Participants were 24 undergraduate students of both sexes who started their studies at UOC in September 2017, divided into three main profiles: persisters (students who enroll for three consecutive semesters), break (students who leave for one semester but return), and dropouts (students who do not enroll for two consecutive semesters), which generated 24 cases, based also on dedication (part- or full-time), sex, and age, for the selection of participants. Method was of a qualitative, exploratory nature, employing semi-structured in-depth interviews, which are being thematically analyzed. Preliminary results seem to point that each profile experiences time in different manners, has dissimilar time management skills, and that time-related factors represent the major issue for persistence, continuance, and dropout behavior. Such results can be relevant to inform future research, support, interventions, and evaluation.