Tots els articles

Emotions in response to teaching online: Exploring the factors influencing teachers in a fully online university

The aim of this paper is to understand the emotions associated with the experience of teaching online in an online university and the factors that influence these emotions. A total of 965 online teachers at the …

Operationalizing and Conceptualizing Quality in Mixed Methods Research: A Multiple Case Study of the Disciplines of Education, Nursing, Psychology, and Sociology

The purpose of this qualitative multiple case study was to describe and compare how researchers in the education, nursing, psychology, and sociology disciplines operationalize and conceptualize the quality of mixed …

Què diuen els centres educatius de Catalunya sobre la incorporació d’educadors i educadores socials a les escoles i instituts?

Docents i educadors atenen problemàtiques compartides que necessiten un treball cooperatiu per construir alternatives educatives. La millora de l’èxit educatiu requereix garantir un treball interdisciplinari entre els …

The impact of digital practices on the perception of risks and benefits of digital gaming

This study introduces a new multivariate framework around a set of digital practices such as entertainment-oriented uses, information-oriented uses, social-connection uses and e-commerce uses, and shows that these …

Colaboración y uso de las TIC como factores del desarrollo profesional docente en el contexto educativo uruguayo. Protocolo de análisis para un estudio de casos múltiple

La colaboración entre docentes, con o sin uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), constituye un factor determinante en su desarrollo profesional y, en consecuencia, un elemento clave para el …

Brecha y sesgos de género en la elección de estudios y profesiones en la educación secundaria

En los últimos años se ha puesto de manifiesto la persistencia de una segregación vocacional por género, que se traduce en diferencias significativas entre mujeres y hombres en las diferentes disciplinas a través de las …

Problematic uses of ICT among young people in their personal and school life

Studies on ICT use in education usually focus on ICT’s contribution to training processes. However, scarce research has concentrated on the problematic use of ICT among young people in the school context, and most of it …

Approaches to teaching online: Exploring factors influencing teachers in a fully online university

In recent years there has been widespread interest in the implementation of online courses in universities. While most studies about online learning environments primarily focus on technology-related issues or …

La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros

Las prácticas profesionales constituyen un elemento esencial en los planes de formación inicial de maestros, contribuyendo no sólo al desarrollo de competencias, sino también a su orientación profesional y posterior …

¿Cómo ven los alumnos de primaria la profesión informática? Influencia del género y la percepción de su capacidad

Este artículo analiza la opinión que tiene sobre la profesión de informática el alumnado del último ciclo de educación primaria. Se encuestaron 300 alumnos de 12 escuelas y se observó que la opinión de las niñas era …

Adolescents' gendered portrayals of occupations in the field of Information and Communication Technologies

This study tackled secondary students’ gender-stereotyped portrayals of ICT occupations, together with the use of gender references associated with these occupations. Likewise, the existence of gender differences was …

They have gone, and now what? Understanding re-enrolment patterns in the Catalan public higher education system

Studies of student re-enrolment patterns in Higher Education constitute, along with traditional studies of persistence and dropout, a key element for improving the quality of Higher Education Institutions. However, these …

Gender stereotypes and attitudes towards information and communication technology professionals in a sample of Spanish secondary students

This study examined Spanish young people’s gender-stereotyped beliefs and attitudes about people working in the field of information and communications technology (ICT). For this purpose, their positive, negative, and …

Factors affecting school teachers’ perceptions of the instructional benefits of educational digital media

This study aims to identify the factors that affect primary and secondary school teachers’ perceptions of the potential benefits of digital media for teaching and learning in schools. Various studies have shown that when …

Technology use for teaching and learning

Our main aim is to categorise the different uses teachers and students make of ICT as a teaching and learning tool in technology-rich classrooms. A questionnaire about possible uses was developed following the guidelines …

Online community building in classrooms and schools: Using the internet to extend teachers’ face-to-face community practices

Using a digital inequality approach, this study analyses the introduction of the internet into teachers’ daily activity in order to support and enhance community building in classrooms and schools. Two thousand one …

La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): Un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel

La convergencia de políticas para la introducción de las TIC en las escuelas españolas supone un reto al tener que considerar diferentes regulaciones, presupuestos y calendarios autonómicos. El propósito de este artículo …

Factors influencing university instructors’ adoption of the conception of online teaching as a medium to promote learners’ collaboration in virtual learning environments

The purpose of the study was to build a model of the factors that influence the university instructors’ adoption of the conception of online teaching named “promoting the learners’ collaboration in virtual learning …

Factors affecting school teachers’ perceptions of the instructional benefits of digital technology

The potential benefits of digital technology for teaching and learning in schools have been extensively characterized in the academic literature. However, little is known about the factors that affect teachers’ …

Affective dimension of university professors about their teaching: An exploration through the semantic differential technique

The main objective of this study is to increase our knowledge of teacher feelings about teaching, as a component of teacher identity. In the first part, we present a comprehensive review of the literature about teachers’ …

Teachers' perceptions of factors affecting the educational use of ICT in technology-rich classrooms

Introduction. The purpose of this study is to identify the main factors that influence teachers’ decision-making regarding the educational use of ICT (Information and Communication Technologies) in technology-rich …

Internet in teachers’ professional practice outside the classroom: Examining supportive and management uses in primary and secondary schools

In recent years there has been widespread interest in the implementation of information and communication technologies (ICT) in schools. While most studies primarily focus on the use of ICT in teaching and learning, …

Quality schooling in the Network Society: A community approach through the everyday use of the internet

Beginning with a discussion of the latest findings in the information and communication technologies (ICT) and educational improvement field, this article develops a comprehensive strategy to analyse online community …

Usos de las TIC en los centros educativos españoles

La integración del Internet en el sistema educativo español: situación actual y perspectivas de futuro” es un proyecto a gran escala (Financiado por la Fundación Telefónica) que tiene como objetivo obtener información …

Putting digital literacy in practice: How schools contribute to digital inclusion in the Network Society

In the sociology of childhood and youth, children have been conceptualized as passive subjects on hold, still in the process of becoming—rather than in an effective state of being. In effect, children have been …

Analysing feedback processes in an online teaching and learning environment: An exploratory study

Within the constructivist framework of online distance education the feedback process is considered a key element in teachers’ roles because it can promote the regulation of learning. Therefore, faced with the need to …

TIC e innovación en la educación escolar española. Estado y perspectivas

Se revisan aquí las principales características del proceso de introducción de las TIC en la educación primaria y secundaria y sus repercusiones en la innovación y la mejora educativas. El análisis se fundamenta en una …

Generació digital? Les desigualtats en l’ús de les tecnologies per part dels joves i el seu rendiment acadèmic

Generació digital, net generation, gamer generation, IM (instant message) generation o nadius digitals són expressions que s’utilitzen de manera recurrent per referir-se al lloc preeminent que ocupen les tecnologies de …

La generación de capital social en el sistema educativo no universitario: Un análisis del desarrollo comunitario de las escuelas de Cataluña

La presente investigación tiene como objetivo el estudio de los fenómenos comunitarios en el contexto del sistema educativo no universitario de Cataluña. Para ello, tras revisar los resultados de algunas aproximaciones …

Short Web-based versions of the Perceived Stress (PSS) and Center for Epidemiological Studies-Depression (CESD) Scales: A comparison to pencil and paper responses among internet users

This study reports results from a format comparison between Web-based and pencil and paper questionnaires measuring two well-validated measures of psychological distress among 530 frequent Internet users studying at an …

¿Una práctica pedagógica para la sociedad red? Un análisis de la acción docente en el ámbito educativo no universitario

Pese al deslumbramiento que aún produce la irrupción de internet en el ámbito educativo, la adaptación imprescindible de la práctica pedagógica a los requerimientos de la Sociedad Red no debería esperarse como un efecto …

Diez años de vida (cotidiana) en la pantalla: Una relectura crítica de la propuesta de Sherry Turkle

La vida en la pantalla (Turkle, 1997) es una de esas obras que con el paso de los años han conseguido un puesto privilegiado en muchos de los discursos acerca de la red, sus usos y sus posibilidades. Lugar común de …

La escuela eficaz en la Sociedad Red: El uso de internet y la generación de capital social en la relación de la escuela con la comunidad y el territorio

El presente trabajo tiene por objeto la presentación de nuestra investigación acerca de la relación entre escuela y comunidad desde el punto de vista del movimiento de la Eficacia Escolar en el marco del ’Projecte …

Construcción de estrategias sistemáticas para la búsqueda exhaustiva de información en internet: Un marco de toma de decisiones aplicado a la información sobre psicología de la salud

Background: Con el aumento progresivo de los contenidos públicamente disponibles en internet y a medida que la búsqueda de información se convierte en una de las actividades online más frecuente, la búsqueda informal y …

Participación social en contextos virtuales

Este trabajo analiza el efecto de la participación presencial y virtual en el distrés psicológico (estrés y depresión) en 350 adultos usuarios de Internet. Los resultados indican que ambos tipos de participación …