Junts millor. Doctor en Sociologia (Universitat Oberta de Catalunya) i llicenciat en Psicologia (Universidad de Oviedo), on vaig començar la meva experiència investigadora, soc professor de metodologia de la investigació als Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya, membre de la seva Unitat d'Igualtat i investigador del grup de recerca GENTIC (Gender & ICT) de l'Internet Interdisciplinary Institute.

He participat en projectes de recerca finançats per la Generalitat de Catalunya, el Ministerio de Educación, la Unió Europea, la Fundació Jaume Bofill, la Fundación Telefónica, la Fundación BBVA, l'Observatori Català de la Joventut, la Fundação Calouste Gulbenkian, l'Institut d'Infància i Món Urbà, i l'Institut de la Dona.

A les estones lliures he estat avaluador de la Association of Internet Researchers (AOIR), la Czech Science Foundation i les revistes científiques Infancia y Aprendizaje, Educar, The Information Society, Equity & Excellence in Education, Computers & Education, Educational Studies i The International Review of Research in Open and Distributed Learning.

L'any 2015 vaig defensar la meva tesi doctoral per compendi de publicacions sobre la incorporació d'internet per al desenvolupament comunitari al sistema educatiu de Catalunya. Actualment treballo en diverses recerques basades en l'administració de qüestionaris com a responsable de la metodologia.

Publicacions recents

Fàbregues, Sergi, Marie-Hélène Paré, and Julio Meneses. "Operationalizing and conceptualizing quality in Mixed Methods Research: A multiple case study of the disciplines of Education, Nursing, Psychology, and Sociology." Journal of Mixed Methods Research (In Press). Abstract

The purpose of this qualitative multiple case study was to describe and compare how researchers in the education, nursing, psychology, and sociology disciplines operationalize and conceptualize the quality of mixed methods research (MMR). An international sample of 44 MMR researchers representing these four disciplines were interviewed by Skype and telephone. The study findings point to: (a) two perspectives from which the quality of MMR is understood, one contingent and flexible and the other universal and fixed; (b) a link between these two perspectives and the participant’s own discipline; and (c) an equal prevalence of the criteria most mentioned by the participants across disciplines. Implications of the findings for the field of MMR are discussed.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Factors influencing teachers’ emotions in response to the experience of teaching online in a virtual university." (Submitted). Abstract

The aim of this research is to understand the emotions associated with the experience of teaching online in a virtual university and the factors that influence these emotions. Nine hundred sixty-five (965) online teachers belonging to the Open University of Catalonia (www.uoc.edu) were surveyed. Three emotions in regard to teaching online were identified: satisfaction, relief and friendliness. Multiple regression analyses were used to make inferential judgments and test the effects of individual teacher variables. Findings suggest that the Satisfaction with teaching online is associated with the Instructional Design and Learning Support Roles and with the Knowledge Building Approach; the Relief with teaching online is inversely related to the Content Acquisition Approach and Friendliness of teaching online is related to variables as academic background and online teaching dedication, as well as the Knowledge Building Approach. Practical implications of these results are discussed.

Meneses, Julio. "El papel de la investigación científica en la intervención educativa." In Intervención educativa basada en evidencias científicas. Barcelona: Editorial UOC, 2017. Abstractpid_00248083.pdf

Este módulo tiene como objetivo introducir al lector en algunas cuestiones importantes relacionadas con la incorporación de la competencia profesional en investigación como un instrumento clave para la promoción de la calidad en las intervenciones educativas. Tomando como punto de partida los debates profesionales que han tratado esta cuestión durante las dos últimas décadas, exploraremos las tensiones internas y externas a las que ha conducido el ejemplo de la investigación educativa que ha sido desarrollada en el ámbito de la medicina. En este sentido, esta discusión nos servirá́ para cuestionar la idea de que la investigación llevada a cabo en escenarios experimentales y, particularmente, los ensayos o pruebas controladas aleatorias (RCT, randomized controlled trials, en ingles) tengan que ser necesariamente el patrón de referencia de la investigación educativa y, por tanto, tenemos que ser capaces de reconocer las oportunidades que pueden ofrecer las diversas metodologías de investigación disponibles en el servicio de la fundamentación y la evaluación de las intervenciones educativas.

Para ello, después desarrollaremos una breve aproximación al método científico, que, más allá́ de sus fases canónicas, nos permitirá́ situar la investigación como un proceso cíclico o iterativo en el que los diversos procedimientos de que disponemos tienen en común la recogida y el análisis sistemáticos de la información obtenida con la intención de mejorar nuestra comprensión sobre los fenómenos. Esta aproximación nos servirá́ más adelante para abordar los resultados que produce este proceso tan complejo, es decir, para hablar de las evidencias científicas que es capaz de proporcionar como garantía de que el conocimiento generado se ajusta realmente a lo que sucede con los fenómenos. Como consecuencia del enfoque pragmático adoptado en este texto, pre- sentaremos unos principios generales orientados a la promoción de la calidad en el desarrollo de las diferentes fases de la investigación, una condición necesaria, pero no suficiente, para valorar la contundencia o la suficiencia de las evidencias que se obtienen para dar respuesta a la pregunta de investigación.

Finalmente, pondremos en juego esta discusión a partir de un ejemplo que nos servirá́ para ilustrar los diferentes tipos de validez de las investigaciones ya que, de hecho, difícilmente es posible atender a todos los requerimientos en una única investigación. En este sentido, pondremos de manifiesto la naturaleza compartida del reto que supone la construcción conjunta de una mejora en la comprensión sobre los fenómenos a partir de la acumulación de las evidencias científicas que, obtenidas en varias investigaciones independientes, apoyan el nuevo conocimiento generado. Por último, presentaremos la estructura y los contenidos del resto de módulos que componen este manual y, a continuación, ofreceremos una bibliografía anotada con algunas referencias interesantes que pueden ser útiles para profundizar en el desarrollo de la competencia en investigación más allá de los límites de este texto.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Approaches to teaching online: Exploring factors influencing teachers in a fully online university." British Journal of Educational Technology 48, no. 6 (2017): 1193-1207. AbstractWebsite

In recent years there has been widespread interest in the implementation of online courses in universities. While most studies about online learning environments primarily focus on technology-related issues or instructional methods, little attention has been given to online instructors and their teaching approaches. The aim of this paper is to develop and test a model of the factors affecting individual instructors' approaches to teaching online, particularly in a fully online university. Nine hundred sixty-five (965) online instructors belonging to the Universitat Oberta de Catalunya (www.uoc.edu) were surveyed. The dependent variables include three approaches to teaching online: the Content Acquisition Approach, the Collaborative Learning Approach, and the Knowledge-Building Approach. The explanatory variables are socio-demographics, academic background, online teaching experience, studies taught, online teaching dedication, and teachers' roles in teaching online. Multiple regression analyses are used to make inferential judgements and test the effects of the independent variables. Findings suggest that age, academic background, online teaching dedication and, especially, teachers' roles in teaching online are important predictors of the adoption of a particular approach to teaching online.

Rodríguez-Gómez, David, Julio Meneses, and Carme Armengol. "Claus per a l’èxit de la formació pràctica de mestres." UAB Divulga Setembre (2017): 1-2. Abstractuabdivulga_a2017m9a5.pdfWebsite

L'Equip de Desenvolupament Organitzacional de la UAB ha analitzat quins factors afavoreixen que els professors d'infantil i primària en formació adquireixin unes òptimes competències professionals durant les pràctiques curriculars. L'estudi assenyala algunes de les principals claus per a l'èxit, al temps que considera imprescindible generar nous espais i models de col·laboració i formació entre la universitat i les escoles on practiquen els mestres del futur.