Publicacions

Sensor-based proximity metrics for team research. A validation study across three organizational contexts

Wearable sensors are becoming increasingly popular in organizational research. Although validation studies that examine sensor data in conjunction with established social and psychological constructs are becoming more …

Fostering retention in Online Higher Education: Students' perceptions of an intervention addressing their first-year experience

Dropout represents one of the greatest challenges faced by online higher education. This paper presents an institutional intervention aimed at fostering retention and success of first-year undergraduate students at the …

A literature review on the definitions of dropout in Online Higher Education

Online higher education continues to grow, yet its high dropout rates remain a pressing and complex problem. However, there are many different definitions of dropout (and related concepts: attrition, persistence, and …

Dropout in Online Higher Education: A scoping review from 2014 to 2018

Online higher education continues to grow, yet its high dropout rates remain a pressing and complex problem. This article presents a scoping review of the recent literature on the theme, focusing on dropout definitions, …

A Methodological Review of Mixed Methods Research in Palliative and End-of-Life Care (2014–2019)

Mixed methods research has been increasingly recognized as a useful approach for describing and explaining complex issues in palliative care and end-of-life research. However, little is known about the use of this …

La importancia de la investigación científica como competencia profesional: Una propuesta didáctica

Entre en una de sus aulas, no importa si es de grado o de posgrado, y pregunte a sus estudiantes: ¿qué es para ustedes la investigación? ¿Qué es investigar? ¿Qué hace un investigador? Si, como docente, se permite el lujo …

Gendered patterns of coping responses with academic sexism in a group of Spanish secondary students

This study analyses predictors of students’ coping responses to academic sexism. 954 high school students (MAge = 17; SDAge = 0.90, 57% girls) participated. Boys were therefore more likely to use avoidance responses, …

Ludoliteracy. Videojuegos, competencia digital y aprendizajes

En el actual contexto social, el juego digital es prácticamente ubicuo. No se trata únicamente de que los videojuegos inunden los comercios y los espacios publicitarios en la grandes campañas de venta del año, o de que …

Evaluando el proceso para asegurar los resultados: Experiencia de una intervención institucional orientada a la retención de los estudiantes de primer año

En este trabajo se presenta una intervención a escala institucional llevada a cabo con el objetivo de mejorar la experiencia de los estudiantes de primer año en la Universitat Oberta de Catalunya, una institución online …

Análisis estadístico con JASP: Una guía para estudiantes

Guía para estudiantes que se proponen aprender a utilizar la herramienta de análisis estadístico libre JASP, escrita por Mark A. Goss-Sampson y traducida por Julio Meneses.

Operationalizing and Conceptualizing Quality in Mixed Methods Research: A Multiple Case Study of the Disciplines of Education, Nursing, Psychology, and Sociology

The purpose of this qualitative multiple case study was to describe and compare how researchers in the education, nursing, psychology, and sociology disciplines operationalize and conceptualize the quality of mixed …

Emotions in response to teaching online: Exploring the factors influencing teachers in a fully online university

The aim of this paper is to understand the emotions associated with the experience of teaching online in an online university and the factors that influence these emotions. A total of 965 online teachers at the …

The role of scientific research in educational interventions

This module aims to introduce students to some important issues related to the incorporation of professional competence in research as a key instrument for promoting quality in educational interventions. Taking the …

Investigacion educativa. Una competencia profesional para la intervención

En el contexto del debate sobre la calidad de las intervenciones educativas, este libro presenta el proceso de investigación científica como una competencia profesional esencial al servicio de la mejora de las prácticas …

Introducción al análisis multivariante

El análisis multivariante puede contribuir a enriquecer el debate público sobre los fenómenos que son objeto de interés para los profesionales y los investigadores, gracias a la oportunidad que les ofrece para llevar a …

Género, vejez y cuidados en los proyectos de senior cohousing en España

Desde 2013, el senior cohousing o vivienda colaborativa de mayores es un fenómeno en auge en España. Se trata de centros y viviendas construidas y gestionadas por personas que deciden vivir la última etapa de sus vidas …

Exploring the Relationship Between Gendered Team Dynamics and Academic Performance

Wearable sensors are providing exciting new research opportunities for social scientists. The scholarly community has invested considerable effort to assess the validity and reliability of gathered data over the recent …

Assessing Wearable Sensor Data for Small Group Research. A Benchmarking and Validation Study

Wearable sensors are providing exciting new research opportunities for social scientists. The scholarly community has invested considerable effort to assess the validity and reliability of gathered data over the recent …

Persistence, dropout, and the time-factor in fully online higher education: A qualitative study with first-year students

Online higher education (OHE) continues to grow, yet its high dropout rates remain a pressing and complex problem. This research aimed at investigating and exploring how first-year, fully online OHE students experienced …

Why do female editors leave Wikipedia? A qualitative analysis of gender bias in the Spanish Wikipedia

Wikipedia began in 2001 and already reaches more than 40 million articles in more than 300 languages. It is the main source of information for many users, especially in the educational field, where seven out of ten …

Las prácticas innovadoras entre docentes en el contexto del Plan Ceibal. Estudio de casos múltiples en Uruguay

En esta comunicación se presentan resultados de un estudio de casos múltiples realizado en Uruguay, donde ha sido implantado el modelo 1:1 de inclusión de las TIC en el sistema educativo público desde 2008. En este …

ESPRIA. Millora de l’Acompanyament dels Estudiants de Primer Any

El projecte ESPRIA (acrònim de l’expressió “EStudiants de PRImer Any”) és una intervenció institucional a gran escala de millora de l’acompanyament dels estudiants nouvinguts a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), …

Què diuen els centres educatius de Catalunya sobre la incorporació d’educadors i educadores socials a les escoles i instituts?

Docents i educadors atenen problemàtiques compartides que necessiten un treball cooperatiu per construir alternatives educatives. La millora de l’èxit educatiu requereix garantir un treball interdisciplinari entre els …

Acció social i educativa en contextos escolars: Situació actual dels educadors socials i els tècnics d’integració social en el sistema educatiu de Catalunya

La recerca que presentem a continuació neix de la necessitat que tenen avui en dia els centres educatius a l’hora de donar resposta a tots aquests reptes. En aquest capítol introductori farem un recorregut per les …

WAWW: Where are the Women in Wikipedia?

Esta investigación en curso pretende entender por qué hay mujeres que deciden no participar u ocultar su participación en Wikipedia, identificando causas y proporcionando recomendaciones para la comunidad de editores, …

Are women present, absent or in disguise? Analyzing gender bias in the Spanish Wikipedia

Paper presented at the 2nd European Symposium on Societal Challenges in Computational Social Science (EuroCSS 2018): Discrimination and Bias.

Cultura i oci. Transformacions, tendències i emergències

Fer-se gran és sinònim de modificar les pràctiques lligades a la cultura i l’oci. Es deixen de fer unes coses i se’n comencen a fer d’altres. Escoltar música, sortir de nit, quedar amb els amics, llegir el diari, …

The time factor in studies on dropout in online higher education: Initial review of the literature and future approaches

This paper addresses the factor of time in relation to dropout in online higher education (OHE), linking both to fully online models such as UOC’s. In OHE, time-related reasons are the most important factors for …

Institutional support to provide freshmen with flexible learning paths at course and semester level in open higher education

As an open university, at UOC there are nearly no enrolment requirements and, furthermore, students freely choose the courses they want to take each semester. But most of the students that choose UOC to combine their …

Estudio de caso sobre la enseñanza de la programación en primaria

La desigualdad digital es un problema que limita las oportunidades de las personas, no solo por diferencias socioeconómicas, también desde la perspectiva de género y de la educación. La inclusión de conocimientos …

The impact of digital practices on the perception of risks and benefits of digital gaming

This study introduces a new multivariate framework around a set of digital practices such as entertainment-oriented uses, information-oriented uses, social-connection uses and e-commerce uses, and shows that these …

Intervención educativa basada en evidencias científicas

La intervención educativa forma parte de la práctica habitual de muchos profesionales que, en sus ámbitos específicos de actuación, se proponen planificar e implementar acciones que conduzcan a mejorar las …

El papel de la investigación científica en la intervención educativa

Este módulo tiene como objetivo introducir al lector en algunas cuestiones importantes relacionadas con la incorporación de la competencia profesional en investigación como un instrumento clave para la promoción de la …

Colaboración y uso de las TIC como factores del desarrollo profesional docente en el contexto educativo uruguayo. Protocolo de análisis para un estudio de casos múltiple

La colaboración entre docentes, con o sin uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), constituye un factor determinante en su desarrollo profesional y, en consecuencia, un elemento clave para el …

La enseñanza de la programación en la infancia

La enseñanza de la programación en la infancia es un hecho. Obligatoria en algunos países y etapas, algunos autores defienden su bondad como herramienta para trabajar el pensamiento computacional. En este póster …

Problematic uses of ICT among young people in their personal and school life

Studies on ICT use in education usually focus on ICT’s contribution to training processes. However, scarce research has concentrated on the problematic use of ICT among young people in the school context, and most of it …

Brecha y sesgos de género en la elección de estudios y profesiones en la educación secundaria

En los últimos años se ha puesto de manifiesto la persistencia de una segregación vocacional por género, que se traduce en diferencias significativas entre mujeres y hombres en las diferentes disciplinas a través de las …

La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): Un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel

La convergencia de políticas para la introducción de las TIC en las escuelas españolas supone un reto al tener que considerar diferentes regulaciones, presupuestos y calendarios autonómicos. El propósito de este artículo …

The use of Scratch in teaching and learning: A scoping review

Scratch is a visual programming language developed by MIT and designed to facilitate the teaching of programming to children. The first version appeared in 2005 and since then it has been used in different educational …

Approaches to teaching online: Exploring factors influencing teachers in a fully online university

In recent years there has been widespread interest in the implementation of online courses in universities. While most studies about online learning environments primarily focus on technology-related issues or …

Digging into initial teacher training practices in Catalonia

Transferring learning into professional practice should be one of the main goals of any training programme, thus dismantling the gap between the academic and work world (Correa, 2015). The analysis of elements affecting …

Colaboración docente: Experiencias de centros educativos en Uruguay

Esta comunicación presenta los resultados preliminares de un estudio de casos múltiple que se está desarrollando en centros educativos del departamento de Colonia, Uruguay. Como objetivos, se busca describir las formas …

¿Por qué no hay más mujeres STEM? Se buscan ingenieras, físicas y tecnólogas

En la actualidad, y a pesar de que los resultados académicos de chicas y chicos en ciencias y tecnología son cada vez más similares e incluso mejores en el caso de las chicas, todavía sigue siendo escasa la presencia y …

Best practices and challenges in monitoring progress towards gender equality: The case of an online university

A central task of gender equality units at universities is to promote the availability of sex-disaggregated data on the composition and functioning of universities. Such data are essential to identify gender gaps and to …

La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros

Las prácticas profesionales constituyen un elemento esencial en los planes de formación inicial de maestros, contribuyendo no sólo al desarrollo de competencias, sino también a su orientación profesional y posterior …

La evaluación psicométrica

Los tests forman parte de la práctica habitual de los profesionales, docentes e investigadores interesados en la medida de los fenómenos psicológicos. Al servicio de la evaluación, los tests tienen como objetivo …

La identidad del profesor como docente virtual: Roles, enfoques y sentimientos. El caso de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

La finalidad de esta investigación ha sido proporcionar una visión integradora de algunos componentes constitutivos de la identidad del profesor como docente en aulas virtuales universitarias, en una universidad con una …

Técnicas de investigación social y educativa

Este libro introduce al lector a cuatro técnicas de recogida de datos a menudo utilizadas en la investigación social y educativa: el cuestionario, la entrevista, el grupo de discusión y la observación participante. En el …

El cuestionario

En este capítulo trataremos de acercarnos a las características principales del cuestionario como técnica para la recogida de datos en las investigaciones sociales. Así, empezaremos por plantearnos algunos elementos …

Psicometría

Los tests forman parte de la práctica habitual de los profesionales, docentes e investigadores interesados por la medida indirecta de los fenómenos psicológicos. Al servicio de la evaluación psicológica, y en …

Aproximación histórica y conceptos básicos de la psicometría

Esta introducción a la psicometría se propone dar al estudiante algunas claves importantes para abordar la complejidad de los conocimientos, procedimientos y valores vinculados con el desarrollo y la administración de …

¿Cómo ven los alumnos de primaria la profesión informática? Influencia del género y la percepción de su capacidad

Este artículo analiza la opinión que tiene sobre la profesión de informática el alumnado del último ciclo de educación primaria. Se encuestaron 300 alumnos de 12 escuelas y se observó que la opinión de las niñas era …

They have gone, and now what? Understanding re-enrolment patterns in the Catalan public higher education system

Studies of student re-enrolment patterns in Higher Education constitute, along with traditional studies of persistence and dropout, a key element for improving the quality of Higher Education Institutions. However, these …

Adolescents' gendered portrayals of occupations in the field of Information and Communication Technologies

This study tackled secondary students’ gender-stereotyped portrayals of ICT occupations, together with the use of gender references associated with these occupations. Likewise, the existence of gender differences was …

Gender stereotypes and attitudes towards information and communication technology professionals in a sample of Spanish secondary students

This study examined Spanish young people’s gender-stereotyped beliefs and attitudes about people working in the field of information and communications technology (ICT). For this purpose, their positive, negative, and …

Factors affecting school teachers’ perceptions of the instructional benefits of educational digital media

This study aims to identify the factors that affect primary and secondary school teachers’ perceptions of the potential benefits of digital media for teaching and learning in schools. Various studies have shown that when …

Technology use for teaching and learning

Our main aim is to categorise the different uses teachers and students make of ICT as a teaching and learning tool in technology-rich classrooms. A questionnaire about possible uses was developed following the guidelines …

Internet, escola i comunitat en el trànsit cap a la Societat Xarxa. La incorporació d’internet al sistema educatiu de Catalunya per al desenvolupament comunitari

Durant els darrers anys, hi ha hagut un gran interès en el procés d’introducció de les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) a les escoles. Tot i que la majoria dels esforços s’han dirigit a l’estudi de …

Online community building in classrooms and schools: Using the internet to extend teachers’ face-to-face community practices

Using a digital inequality approach, this study analyses the introduction of the internet into teachers’ daily activity in order to support and enhance community building in classrooms and schools. Two thousand one …

La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): Un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel

La convergencia de políticas para la introducción de las TIC en las escuelas españolas supone un reto al tener que considerar diferentes regulaciones, presupuestos y calendarios autonómicos. El propósito de este artículo …

Factors influencing university instructors’ adoption of the conception of online teaching as a medium to promote learners’ collaboration in virtual learning environments

The purpose of the study was to build a model of the factors that influence the university instructors’ adoption of the conception of online teaching named “promoting the learners’ collaboration in virtual learning …

Factors affecting school teachers’ perceptions of the instructional benefits of digital technology

The potential benefits of digital technology for teaching and learning in schools have been extensively characterized in the academic literature. However, little is known about the factors that affect teachers’ …

Affective dimension of university professors about their teaching: An exploration through the semantic differential technique

The main objective of this study is to increase our knowledge of teacher feelings about teaching, as a component of teacher identity. In the first part, we present a comprehensive review of the literature about teachers’ …

Institutional Factors and Teacher Characteristics Affecting Classroom Technology Use: Evidence from a nationally-representative sample in Spain

Objectives, purposes and theoretical frameworks. The innovative use of information and communication technologies (ICT) in education is still the domain of a relatively small number of teachers, especially outside the …

What factors affect teachers’ professional use of ICT outside the classroom? Evidence from Spain

Background: In the recent years there has been wide interest in the implementation of the ICT in educational institutions. Most of the research conducted to date on this topic highlights how ICTs reconfigure classroom practice …

Gendered paths in secondary students’ expectancies about STEM studies

Background. The dearth of women is particularly low in engineering and physical science, whereas they make up half of the enrollments in other science and biology-related fields. The theory of expectancy-value of …

Examining the influence of ICT-related school and teacher conditions in teachers’ perceived effectiveness of digital technology

Background. Little is known about the factors that affect teachers’ perceptions of the benefits of technology for teaching and learning in schools. This state of affairs is problematic since we know that teachers’ perceptions …

Teachers' perceptions of factors affecting the educational use of ICT in technology-rich classrooms

The purpose of this study is to identify the main factors that influence teachers’ decision-making regarding the educational use of ICT (Information and Communication Technologies) in technology-rich classrooms.

La brecha de género en las aspiraciones académico-profesionales de los estudiantes de secundaria

Las diferencias de género en la elección de estudios en secundaria ha sido constatada por numerosos estudios empíricos a lo largo de los últimos años tanto a nivel nacional como internacional. A pesar de la presencia …

Psicometría

Los tests forman parte de la práctica habitual de los profesionales, docentes e investigadores interesados en la medida de los fenómenos psicológicos. Al servicio de la evaluación, los tests tienen como objetivo …

Institutional factors and teacher characteristics affecting classroom technology use: Evidence from a nationally-representative survey

Objectives and purposes. The innovative use of technologies in education is still the domain of a relatively small number of teachers, especially …

Diagnosi sobre les violències que afecten les persones joves

Estudi sociològic quantitatiu i qualitatiu, que té com a objectiu principal esbrinar com afecta el fenomen de la violència al col·lectiu de joves de la societat catalana. Es planteja què entenem pel fenomen de violència …

TIC e innovación en la educación escolar española. Estado y perspectivas

Se revisan aquí las principales características del proceso de introducción de las TIC en la educación primaria y secundaria y sus repercusiones en la innovación y la mejora educativas. El análisis se fundamenta en una …

Internet in teachers’ professional practice outside the classroom: Examining supportive and management uses in primary and secondary schools

In recent years there has been widespread interest in the implementation of information and communication technologies (ICT) in schools. While most studies primarily focus on the use of ICT in teaching and learning, …

Children, young people and digital inequality: The Influence of academic performance and family context

The analysis of the emergence of ICT in the world of young people frequently offers uniform depictions of how the different contexts of their everyday life are changing. From an alternative perspective, we will show that …

The Contribution of School-related Factors to ICT Use as a Management Tool in Primary and Secondary Education

Recent research on the factors that promote ICT implementation in schools has emphasised the need to include school level variables and concluded that focusing solely on variables at class level or individual teacher …

Factors Affecting Students’ Re-enrollment at Public University System

The access of a greater percentage of the population to higher education and the need for greater levels of educational quality has increased the interest of universities in gaining a deeper understanding of access …

Joventut, infantesa i desigualtats digitals: Vinculació amb el rendiment acadèmic i el context familiar

En la configuració d’una societat post-industrial com la nostra, sustentada sobre xarxes d’informació i comunicació, internet ha deixat de ser accessible per a pocs, ha arribat, per quedar-se, a totes les esferes del …

Quality schooling in the Network Society: A community approach through the everyday use of the internet

Beginning with a discussion of the latest findings in the information and communication technologies (ICT) and educational improvement field, this article develops a comprehensive strategy to analyse online community …

La representativitat de les mostres: la clau de volta dels estudis basats en l’administració de qüestionaris a distància

El disseny i la construcció de mostres representatives és un procés complex no exempt de dificultats. Obtenir dades estructurades a partir de l’auto-informe dels participants i amb una precisió (o error) coneguda per a …

El cuestionario y la entrevista

En este texto trataremos de acercarnos a los rasgos principales del cuestionario y la entrevista como instrumentos para la recogida de datos en las investigaciones sociales.

Factors affecting teachers’ use of ICT as a professional tool outside the classroom

In the recent years there has been wide interest in the implementation of the ICT in educational institutions. Much of the research on ICT in education has pointed to the role of computers in classroom, particularly in …

Factors influencing teachers’ professional use of ICT in primary and secondary schools in Spain

In the recent years there has been wide interest in the implementation of the ICT in schools. While most studies mainly focus on the use of ICT in teaching and learning, there is little literature that addresses which …

Why secondary students hold misconceptions about ICTs? A study with a sample of Spanish adolescents

The present study pursued the main goal of analyzing stereotypical misconceptions about ICTs and people working within the ICT field. The sample consisted of N=900 students enrolled in the last course of the Spanish …

El profesor universitario: Identidad profesional, concepciones y sentimientos sobre la enseñanza

La perspectiva dialógica de la identidad profesional del profesor (Akkerman y Meijer, 2010) define este constructo teórico integrando, por un lado, una concepción de la identidad unitaria, continua e individual …

Usos de las TIC en los centros educativos españoles

La integración del Internet en el sistema educativo español: situación actual y perspectivas de futuro” es un proyecto a gran escala financiado por la Fundación Telefónica que tiene como objetivo obtener información …

Putting digital literacy in practice: How schools contribute to digital inclusion in the Network Society

In the sociology of childhood and youth, children have been conceptualized as passive subjects on hold, still in the process of becoming—rather than in an effective state of being. In effect, children have been …

Analysing feedback processes in an online teaching and learning environment: An exploratory study

Within the constructivist framework of online distance education the feedback process is considered a key element in teachers’ roles because it can promote the regulation of learning. Therefore, faced with the need to …

Las estudiantes de secundaria ante los estudios de informática y telecomunicaciones

The less female predisposition to choose technological studies has been proved systematically in different contexts and with participants with different range of age. Secondary female students are less interested in …

Why secondary students do not tend to pursue ICT-related studies?

Female secondary students are found to be less interested in computer and technology-related domains than their male counterparts. This study is being carried out in Catalonia (Spain) with a sample of 900 secondary …

The use of ICT in school management and its influence on the teaching-learning activity

Education and the Network Society (ENS) is a research group at the Open University of Catalonia, interested in the study of the educational phenomenon in contemporary society. During the last 4 years we have conducted …

TIC e innovación en la educación escolar española. Estado y perspectivas

Se revisan aquí las principales características del proceso de introducción de las TIC en la educación primaria y secundaria y sus repercusiones en la innovación y la mejora educativas. El análisis se fundamenta en una …

La integración de internet en la educación escolar española. Situación actual y perspectivas de futuro

En este libro se presentan los primeros resultados de un trabajo de investigación sobre el proceso de incorporación de las TIC en la educación, basado en los datos y las opiniones que han facilitado los propios …

Proyecto Internet España. La integración de internet en la educación escolar española: Situación actual y perspectivas de futuro

La mayoría de datos disponibles, representativos de la situación en que se encuentra hoy el proceso de integración de las TIC en la educación escolar, se refieren a parámetros de carácter tecnológico o a descripciones …

Generació digital? Les desigualtats en l’ús de les tecnologies per part dels joves i el seu rendiment acadèmic

Generació digital, net generation, gamer generation, IM (instant message) generation o nadius digitals són expressions que s’utilitzen de manera recurrent per referir-se al lloc preeminent que ocupen les tecnologies de …

El professorat de Catalunya

Aquest estudi fa un diagnòstic del professorat de Catalunya i també una sèrie de recomanacions sobre quin hauria de ser el concepte de docent i com hauria de desenvolupar-se la carrera professional de la docència. Es …

La integración de internet en la educación escolar española. Situación actual y perspectivas de futuro. Informe de investigación

Este proyecto de investigación, fruto de un amplio acuerdo de colaboración entre Fundación Telefónica y la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), se puso en marcha en enero de 2007 con la clara vocación de contribuir a …

La generación de capital social en el sistema educativo no universitario: Un análisis del desarrollo comunitario de las escuelas de Cataluña

La presente investigación tiene como objetivo el estudio de los fenómenos comunitarios en el contexto del sistema educativo no universitario de Cataluña. Para ello, tras revisar los resultados de algunas aproximaciones …

La escuela en la Sociedad Red. Internet en la educación primaria y secundaria

Internet ha generado numerosas expectativas sobre la capacidad de las TIC para transformar la educación. Más allá de cuestiones estrictamente tecnológicas, el contexto social emergente plantea nuevas demandas a los …

L'escola a la societat xarxa: Internet a l'educació primària i secundària. Informe final de recerca

Aquest projecte té la intenció d’identificar i analitzar els efectes de la introducció d’Internet a les escoles catalanes (educació primària i secundària). L’objectiu és posar de manifest la manera com s’utilitza la …

Digital inequalities in children and young people: A technological matter?

In spite of recent attempts to build a new Sociology of childhood, the study of the relationship between childhood and technology, including the most recent ideas regarding the internet, has long been dominated by …

¿Qué información sobre salud esconde Internet? Un análisis cualitativo de su contenido

El acercamiento entre el profesional de la salud y aquel que precisa sus servicios es un tema de interés para la psicología de la salud desde sus inicios como disciplina. En el contexto de la sociedad de la información y …

¿Una práctica pedagógica para la sociedad red? Un análisis de la acción docente en el ámbito educativo no universitario

Pese al deslumbramiento que aún produce la irrupción de internet en el ámbito educativo, la adaptación imprescindible de la práctica pedagógica a los requerimientos de la Sociedad Red no debería esperarse como un efecto …

Short Web-based versions of the Perceived Stress (PSS) and Center for Epidemiological Studies-Depression (CESD) Scales: A comparison to pencil and paper responses among internet users

This study reports results from a format comparison between Web-based and pencil and paper questionnaires measuring two well-validated measures of psychological distress among 530 frequent Internet users studying at an …

Diez años de vida (cotidiana) en la pantalla: Una relectura crítica de la propuesta de Sherry Turkle

La vida en la pantalla (Turkle, 1997) es una de esas obras que con el paso de los años han conseguido un puesto privilegiado en muchos de los discursos acerca de la red, sus usos y sus posibilidades. Lugar común de …

La escuela eficaz en la Sociedad Red: El uso de internet y la generación de capital social en la relación de la escuela con la comunidad y el territorio

El presente trabajo tiene por objeto la presentación de nuestra investigación acerca de la relación entre escuela y comunidad desde el punto de vista del movimiento de la Eficacia Escolar en el marco del ’Projecte …

Construcción de estrategias sistemáticas para la búsqueda exhaustiva de información en internet: Un marco de toma de decisiones aplicado a la información sobre psicología de la salud

Background: Con el aumento progresivo de los contenidos públicamente disponibles en internet y a medida que la búsqueda de información se convierte en una de las actividades online más frecuente, la búsqueda informal y …

L’escola a la Societat Xarxa: Internet en l’àmbit educatiu no universitari. Projecte Internet Catalunya (PIC)

Aquesta comunicació té com a objecte la presentació dels principals resultats de la recerca realitzada en el marc del “Projecte Internet Catalunya: L’escola a la Societat Xarxa. Internet a l’àmbit educatiu no …

El caso de Orkut.com: Una reflexión sobre la exploración de nuevos caminos para la sociabilidad online en la tradición del estudio de las comunidades virtuales

En la presente comunicación se articulan los ejes principales sobre los cuales se ha desarrollado el debate en torno a las comunidades virtuales. La controversia se sitúa en el contexto de la investigación sobre los …

Participación social en contextos virtuales

Este trabajo analiza el efecto de la participación presencial y virtual en el distrés psicológico (estrés y depresión) en 350 adultos usuarios de Internet. Los resultados indican que ambos tipos de participación …

Salut i Internet: Cerca, temàtica i qualitat del seu contingut

L’acostament metge-pacient és un tema d’interès per a la Psicologia de la Salut des dels seus inicis com a disciplina. Actualment, dins la societat de la informació i el coneixement, neix un nou escenari …

La psicología de la salud en la red: Una aproximación teórica

Todo el mundo participa de una nueva sociedad, la sociedad red. Los cambios que se han producido como consecuencia de esta nueva realidad afectan a la salud, a la calidad de vida, al bienestar social, ya que están …

Búsqueda exhaustiva de información en internet: Una propuesta de protocolo desde la psicología

La búsqueda de información en internet, a pesar de ser un proceso relativamente frecuente para el internauta medio, no dispone de un consenso en lo referente a un procedimiento estándar por parte de la comunidad …