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González, Loles, Xavier Aracil, Jordi Serres, Anna Calvo, Julià Minguillón, and Julio Meneses. "Evaluando el proceso para asegurar los resultados: Experiencia de una intervención institucional orientada a la retención de los estudiantes de primer año.", Submitted. Abstract

1. RESUMEN En este trabajo se presenta una intervención a escala institucional llevada a cabo con el objetivo de mejorar la experiencia de los estudiantes de primer año en la Universitat Oberta de Catalunya, una institución online y abierta. El objetivo final es mejorar el rendimiento académico de los estudiantes y así incrementar su retención en los programas de grado a través de su adherencia a la metodología docente basada en la evaluación continuada que caracteriza el modelo educativo de la institución. Aunque la evaluación de los resultados son positivos hasta el momento, el proyecto se encuentra inmerso en una evaluación del proceso de implementación que persigue garantizar la calidad de la intervención. Se presentan los principales resultados de esta fase, así como los retos y las dificultades organizacionales que supone mantener las medidas adoptadas a lo largo del tiempo y, de esta forma, asegurar el éxito de los estudiantes de nueva incorporación.

Sáinz, Milagros, José Luís Martínez, and Julio Meneses. "Gendered patterns of coping responses to academic sexism in a group of Spanish secondary students." (Submitted). Abstract

This study analyzes predictors of students’ coping responses to academic sexism. 954 high school students (mean age = 17; 57% girls) participated. Boys were therefore more likely to use avoidance responses, whereas girls confronting and help-seeking responses. Likewise, hierarchical regression analyses suggest that girls and students whose parents had high educational level, and without sexist attitudes about women’s higher level of competence in biology and languages, were more likely to deploy confronting responses. Similarly, girls and students who did not embrace either of the stereotypes that boys are better at science and technology and that girls are better at biology and languages were more likely to seek help. Furthermore, boys and students who believed that girls are better at biology and languages were more likely to develop avoidance responses. Interaction between gender and parental educational level shows that boys with highly educated parents were more likely to avoid the situation.

Solanes, Bàrbara, and Julio Meneses. "La gestión de las agresiones en el ejercicio profesional: Una visión desde la práctica de la Educación Social." (Submitted). Abstract

Las agresiones físicas y psicológicas son una realidad poco investigada en el ejercicio profesional de la Educación social. Los educadores y las educadoras sociales son especialmente susceptibles de sufrirlas dado el contexto laboral de dificultad social y la atención directa que proporcionan a las personas que viven estas situaciones. Por ello, esta investigación pretende estudiar la gestión de las agresiones, analizando cuáles son las estrategias de afrontamiento y los recursos de apoyo social que los profesionales movilizan para su abordaje. La metodología utilizada en este estudio se basa en la técnica del grupo de discusión, formado por educadores y educadoras sociales que han sufrido violencia física o psicológica durante su práctica profesional. Los resultados apuntan a una normalización de las agresiones en el contexto laboral por parte de los profesionales, debido a la escasez de recursos instrumentales e informacionales, así como a una falta de apoyo emocional. Por esta razón, resulta clave un trabajo desde la propia profesión para promover la visibilización y la desnaturalización de las agresiones, así como la promoción de más estudios especializados en este contexto que permitan una mejor evaluación de la situación y el desarrollo de medidas eficaces de prevención.

Meneses, Julio. "La importancia de la investigación científica como competencia profesional: Una propuesta didáctica." In La formación de los educadores sociales., Submitted. Abstractmeneses_2018-12-03.pdf

Entre en una de sus aulas, no importa si es de grado o de posgrado, y pregunte a sus estudiantes: ¿qué es para ustedes la investigación? ¿Qué es investigar? ¿Qué hace un investigador? Si, como docente, se permite el lujo de lanzar estas preguntas en lugar de proporcionar una respuesta, muy probablemente se encontrará de frente con el reflejo del problema que este capítulo se propone abordar. La investigación, propondrá alguno de sus estudiantes más aplicados, es una actividad intelectual compleja que permite obtener conocimiento sobre la realidad. Investigar, asegurará otro tal como habrá aprendido en los manuales recomendados, es aplicar un método riguroso y sistemático para ampliar el conocimiento científico. Un investigador, sugerirá otro de sus estudiantes adoptando un espíritu crítico, es alguien que dedica su tiempo y su esfuerzo a comprender problemas que, aunque pudieran tener alguna aplicación, muchas veces sólo interesan a la academia.

In Press
Minguillón, Julià, Laia Blasco-Soplón, and Julio Meneses. "Making sense from institutional data: A learning dashboard for decision-making to improve first-year enrollment." In Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2019). León (Spain), In Press. Abstract

In this paper we present the general design and prototype of a learning dashboard for evaluating an ongoing project, concretely an institutional policy intervention to improve support to first-year students and so increase retention in an online open university. This intervention involves several stakeholders: the tutors responsible for first-year student enrollment and induction, undergraduate program managers responsible for the design of learning itineraries, the teachers of the different subjects involved and, ultimately, the university board that promotes, executes, and evaluates the project. Providing adequate feedback to these stakeholder groups is one of the project goals, as part of a new policy for establishing an evidence-based data culture and decision-making within the institution. In order to do so, we propose to use a learning dashboard that includes all the information considered to be relevant for the different stakeholder groups, combining several indicators that capture the project results. The design of the learning dashboard is based on UpSet, a visualization technique oriented towards exploring set-based data. Currently, a prototype implementation of the learning dashboard using Shiny provides the desired basic functionalities, as an initial step prior to its formal evaluation and integration into the institutional learning analytics infrastructure.

López, Daniel, Lluvi Farré, Mariona Estrada, and Julio Meneses. "Género, vejez y cuidados en los proyectos de senior cohousing en España." In Congreso Internacional: El cuidado de dependientes y mayores. Avanzando hacia la igualdad de género y la justicia social. Tarragona, In Press. Abstract

Desde 2013, el senior cohousing o vivienda colaborativa de mayores es un fenómeno en auge en España. Se trata de centros y viviendas construidas y gestionadas por personas que deciden vivir la última etapa de sus vidas colectivamente, apoyándose mutuamente y autogestionando los servicios sociales y asistenciales que vayan necesitando. Actualmente existen más de 50 proyectos de este tipo, de los cuales 12 ya se encuentran en funcionamiento.

Esta presentación se basa en los resultados del primer estudio sobre la emergencia de estas iniciativas en España. Un estudio que comenzamos en 2013 en el marco del plan nacional I+D EXPDEM y que proseguimos gracias al proyecto MOVICOMA a partir de 2015. Mediante un estudio basado en encuestas dirigidas a los participantes (n=150) y a los responsables de los centros de un total de 16 de estos proyectos, el estudio nos ha permitido hacer una radiografía de las características socio-demográficas de sus miembros, las formas de gobernanza, las infraestructuras de cuidado de las que disponen, así como de las actividades que desarrollan ellos mismos y que delegan a terceros. Este trabajo cuantitativo, junto a las observaciones y entrevistas realizadas desde 2013 hasta la actualidad en 8 proyectos que ya estaban en funcionamiento, las jornadas dedicadas a estos proyectos, y las visitas y sesiones de trabajo con 5 grupos en formación, nos han permitido analizar con detalle cómo se piensa, planifica, diseña e infraestructura el cuidado en estos proyectos.

Esta presentación tiene como objetivo presentar los resultados del estudio para poner de relieve las formas de hacer “vejez" y de hacer “género” que la organización del cuidado en estos espacios contribuye a habilitar y deshabilitar. En este sentido, al situar estos dos aspectos en el centro de nuestro análisis del cuidado, mostraremos cómo los proyectos de cohousing en España tratan de desafiar el paradigma del envejecimiento en el propio hogar (aging-in-place) y el que se basa en la institucionalización en centros geriátricos. Por otro lado, mostraremos también cómo las formas de hacer “vejez” y de hacer “género” que sus infraestructuras de cuidado contribuyen a producir están muy cercanas al envejecimiento activo y siguen convirtiendo el cuidado en un asunto de mujeres. En este sentido, esto debería hacernos poner en duda los implícitos normativos que han llevado a considerar las iniciativas de cohousing como alternativas basadas en la comunidad (aging-in-community), una alternativa frente a la familia, el mercado y el estado, y en definitiva a considerar que la autogestión implica per se una mayor democratización de los cuidados.

Meneses, Julio, David Rodríguez-Gómez, and Sergi Valero. Investigación educativa. Una competencia profesional para la intervención. Barcelona: Editorial UOC, In Press. Abstract

En el contexto del debate sobre la calidad de las intervenciones educativas, este libro presenta el proceso de investigación científica como una competencia profesional esencial al servicio de la mejora de las prácticas de enseñanza y aprendizaje. Dirigido a estudiantes, profesores y profesionales que intervienen en los diversos ámbitos de la educación, centra su atención en el importante papel que la investigación, y particularmente las evidencias que proporciona, puede tener para ayudar a orientar las decisiones en relación a dos momentos centrales: la fundamentación y la evaluación de las prácticas en el ejercicio de la actividad profesional.

Con este libro aprenderás sobre: Intervención educativa; evidencias científicas; método científico; competencia profesional; fundamentación y evaluación; proyecto de investigación; planificación del trabajo de campo; análisis de los datos; informe de resultados; mejora de las prácticas de enseñanza y aprendizaje

Índice

Presentación (Julio Meneses)
Bibliografía

Capítulo I. El papel de la investigación científica en la intervención educativa (Julio Meneses)
Introducción
1. La importancia de la competencia profesional en investigación en el ámbito de la educación
2. Una breve aproximación al proceso de investigación científica
3. El valor de las evidencias científicas al servicio de la intervención educativa
4. Estructura y contenidos del resto de capítulos
5. Bibliografía anotada
Bibliografía

Capítulo II. El proyecto de investigación (David Rodríguez-Gómez)
Introducción
1. Desarrollo de la pregunta de investigación
1.1. Evaluación de la situación antes de la intervención educativa
1.2. Fundamentación de la intervención educativa
1.3. Diseño de la intervención educativa
2. Elección de la metodología de investigación
2.1. Introducción a los métodos de investigación
2.2. Métodos de investigación cuantitativa
2.3. Métodos de investigación cualitativa
2.4. Métodos mixtos
3. Planificación del trabajo de campo
3.1. Selección de las técnicas de investigación
3.2. La logística del trabajo de campo
Bibliografía

Capítulo III. El informe de investigación (Sergi Valero)
Introducción
1. Las evidencias como consecuencia de la intervención educativa
2. Recogida y organización de los datos
2.1. Sistematización de los procedimientos
2.2. Confidencialidad y anonimización
2.3. Calidad de los datos
2.4. Información cualitativa y cuantitativa: implicaciones para el análisis
2.5. Codificación
3. Obtención de evidencias
3.1. Introducción al análisis de los datos
3.2. Análisis de datos cuantitativos
3.3. Análisis de datos cualitativos
4. Evaluación y presentación de las evidencias
4.1. Evaluación de los resultados de la intervención educativa
4.2. Presentación de los resultados de la intervención educativa
5. Elaboración del informe final
5.1. Estructura y contenido del informe de investigación
6. Aspectos éticos y formales
Bibliografía

2019
Ferran-Ferrer, Núria, Patricia Castellanos, Julio Meneses, Sergi Fàbregues, Julià Minguillón, and Eduard Aibar. "Why do female editors leave Wikipedia? A qualitative analysis of gender bias in the Spanish Wikipedia." In International Association for Media and Communication Research (IAMCR 2019). Madrid, 2019. Abstractwikipedia_iamcr2019_nferranf.pdf

Wikipedia began in 2001 and already reaches more than 40 million articles in more than 300 languages. It is the main source of information for many users, especially in the educational field, where seven out of ten students recognize using Wikipedia. But even though Wikipedia promotes the ‘neutral point of view’ in its articles, it is well recognized that there is a gender bias, both in content (for example, in the number of articles on women in relation to those of men) in your community (the vast majority of registered publishers are men). The general feeling is that the Wikimedia Foundation has not achieved its goal of increasing the number of female participants to the 25% that was proposed for 2015.

Faced with this gender bias, we are investigating from a double perspective, on the one hand quantitative, analyzing the presence or absence of women and their behavior from the activity records associated with their profiles and, from a qualitative approach, studying the practices related to content production (creation and edition of articles) in the Wikipedia in Spanish. The results of qualitative research are presented in this communication. A content analysis of 12 interviews with publishers (4) and ex-editors (4 short-term editors and 4 long-term publishers) was carried out to investigate the reasons that led them to participate as publishers in Wikipedia and to non-persistence of activity in the same, examining the reasons raised according to their socio-demographic, educational context, in experiences of their work as editors, feelings and positioning in relation to feminism and their status as women.

Among the main results is that all ex-editors who have edited for a short period of time began to do so as a group, with a common project and with collective support and left the edition once the campaign ended. In all cases in which women acknowledge having abandoned the edition, the reason is related to a bad experience caused by “an abrupt environment”, an “environment that generates insecurity” and, in one case, by “gender conflict”. In the case of women who have continued to publish, all of them, among their themes, are content to make women visible, usually through biographies.

Guenther, Elisabeth Anna, Anne Laure Humbert, Julio Meneses, and Jörg Müller. "Exploring the Relationship Between Gendered Team Dynamics and academic performance." In 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, 2019. Abstract

This paper opens up the black-box of the often discussed gender gap in research performance. Empirical studies are largely inconclusive, with some finding evidence of a gender gap (Abramo, Cicero, & D’Angelo, 2015) while others do not (Nielsen, 2017). Meta-analyses have shown that this may be because there is no simple or linear relationship between gender diversity and performance indicators (Haas, 2010; Webber, 2001). In addition, this relationship may vary within different subject areas, or in relation to the overall working environment (especially the team).

This paper thus explores this further and examines the relationship between gendered team dynamics and performance using multilevel modelling. It builds on a cross-country survey of R&D teams in Europe (H2020 GEDII project 2015-2018). The dataset provides information on 1,357 individuals, working within 159 teams. In our models, we rely on socio-demographic data (e.g. care responsibilities, experience, etc), information about the team (e.g. team climate, gender stereotypes, power disparity, etc). We also include a Gender Diversity Index, a composite indicator that considers the representation and attrition of women and men within teams along seven grounds of diversity. Performance is measured through self-reported publication output but also through outreach activities and academic governance roles.

Our contribution provides a compelling snapshot of the contemporary gendered aspects in R&D teams while contributing to critical discussions on gender diversity and research performance.

Müller, Jörg, Julio Meneses, Anne Laure Humbert, and Elisabeth Anna Guenther. "Assessing Wearable Sensor Data For Small Group Research. A Benchmarking And Validation Study." In 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, 2019. Abstractteamsociometrics_muller_meneses_humbert_guenther_esa_2019.pdf

Wearable sensors are providing exciting new research opportunities for social scientists. The scholarly community has invested considerable effort to assess the validity and reliability of gathered data over the recent years (Kayhan et al., 2018; Parker et al., 2018). The grand majority of these initial studies has relied on laboratory experiments or field studies with single groups. At the same time, contributions are spread out across different strands of the social-, behavioral- and computer science literature. Findings, therefore, are scattered, and mostly limited to one specific group or field situation without means to assess the influence of wider contextual conditions on senor based data and insights based on them.

This paper addresses the problem by analyzing and comparing wearable sensor data of ten, relatively small Research and Development (R&D) teams in the context of the H2020 GEDII project (2015-2018). Inter-group variance of sensor measures are explored in the light of complementary data collected, including socio-demographics of team members, gender stereotype, personality traits, and three round-robin ratings regarding advice seeking, friendship and psychological safety. By examining how important sensor measures vary between comparable teams, a more fine-tuned picture regarding the context-sensitive nature of supposedly “objective” sensor measures starts to appear. Our research contributes to the important task of validating sociometric, sensor-based data as new, quantitative measurement tool for social scientists; a methodological proposal for research design, data pre-processing and analysis is included.

Kayhan et al. (2018). How honest are the signals? A protocol for validating wearable sensors. Behavior Research Methods, 1–27. doi:10.3758/s13428-017-1005-4.

Parker, et al (2018). Using Sociometers to Advance Small Group Research. Sociological Methods & Research, doi:10.1177/0049124118769091.

Questa-Torterolo, Mariela Esther, Julio Meneses, and David Rodríguez-Gómez. "Las prácticas innovadoras entre docentes en el contexto del Plan Ceibal. Estudio de casos múltiples en Uruguay." In XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa: Investigación comprometida para la transformación social, Actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa (Vol. V), 195-203. Madrid: Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE), 2019. Abstractquesta-torterolo_meneses_and_rodriguez-gomez_aidipe2019.pdf

En esta comunicación se presentan resultados de un estudio de casos múltiples realizado en Uruguay, donde ha sido implantado el modelo 1:1 de inclusión de las TIC en el sistema educativo público desde 2008. En este contexto, se estudiaron las prácticas innovadoras entre docentes. Se seleccionaron ocho centros de los niveles de educación primaria y secundaria. Se realizaron ocho grupos de discusión entre docentes, y 24 entrevistas a docentes y directores. El análisis de datos constó de cuatro etapas, combinando la lectura de los casos y de las variables de interés. Los hallazgos muestran una baja presencia de prácticas innovadoras entre docentes a pesar de la existencia de utilidades digitales para favorecer el trabajo conjunto. En la mayoría de los casos, las tecnologías provistas por el Plan Ceibal fueron vistas como una barrera, para el uso entre colegas y con los estudiantes. Se concluye que se necesita mayor sensibilización hacia la divulgación del conocimiento, así como una adecuación de la formación continua brindada.

Casado, Carlos, Julio Meneses, and Teresa Sancho. "The use of Scratch in teaching and learning: A scoping review." In 13th International Technology, Education and Development Conference, 8689-8692. Valencia, 2019. Abstract

Scratch is a visual programming language developed by MIT and designed to facilitate the teaching of programming to children. The first version appeared in 2005 and since then it has been used in different educational levels and with diverse objectives: to improve the learning of some subjects as mathematics or music, to work on computational thinking, to reduce gender differences in technical careers and to facilitate the learning of programming in post secondary education, among other uses for teaching and learning purposes. The use of Scratch has increased over the years and, accordingly, the scientific papers that present and discuss the educational experiences around it have grown too. In this article we present a scoping review that we are conducting of all the scientific literature around Scratch from the years 2005 to 2018. We explain the procedure followed to perform the search and selection of articles and the categorization of the scientific production. Some preliminary results are also presented.

Xavier, Marlon, and Julio Meneses. "Persistence, dropout, and the time-factor in fully online higher education: A qualitative study with first-year students." In 2019 IN3 Open Workshop for Young Researchers. Castelldefels (Barcelona), 2019. Abstract2019_in3_xavier_and_meneses.pdf

Online higher education (OHE) continues to grow, yet its high dropout rates remain a pressing and complex problem. This research aimed at investigating and exploring how first-year, fully online OHE students experienced and managed their time and how it impacted their persistence, stop-out behavior, or withdrawal. Participants were 24 undergraduate students of both sexes who started their studies at UOC in September 2017, divided into three main profiles: persisters (students who enroll for three consecutive semesters), break (students who leave for one semester but return), and dropouts (students who do not enroll for two consecutive semesters), which generated 24 cases, based also on dedication (part- or full-time), sex, and age, for the selection of participants. Method was of a qualitative, exploratory nature, employing semi-structured in-depth interviews, which are being thematically analyzed. Preliminary results seem to point that each profile experiences time in different manners, has dissimilar time management skills, and that time-related factors represent the major issue for persistence, continuance, and dropout behavior. Such results can be relevant to inform future research, support, interventions, and evaluation.

Bretones, Eva, Jordi Solé, Miquel Castillo, Julio Meneses, and Sergi Fàbregues. Acció social i educativa en contextos escolars: Situació actual dels educadors socials i els tècnics d’integració social en el sistema educatiu de Catalunya. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2019. Abstractinforme_accio_social_educativa_2019.pdfWebsite

La recerca que presentem a continuació neix de la necessitat que tenen avui en dia els centres educatius a l’hora de donar resposta a tots aquests reptes. En aquest capítol introductori farem un recorregut per les recerques prèvies que han centrat la seva atenció en la incorporació de la figura professional de l’educador social en l’àmbit escolar en la mesura que ha esdevingut un recurs per a fer front a moltes de les problemàtiques apuntades anteriorment. Tot seguit, analitzarem la integració d’aquesta figura professional en els centres educatius de diferents comunitats autònomes. L’estudi del marc normatiu que ha fet possible impulsar l’entrada dels educadors socials als centres educatius ens ha permès identificar les funcions i els àmbits de responsabilitat que se’ls han anat assignant. Tota aquesta anàlisi prèvia ha servit de base del nostre projecte de recerca. En els capítols posteriors d’aquest informe, presentarem els resultats corresponents a la primera fase de la recerca, centrada en l’administració d’un qüestionari a una mostra de 498 centres d’educació primària i secundària de Catalunya a de fer un diagnòstic sobre el grau d’integració dels educadors socials i els tècnics d’integració social en les dinàmiques de les escoles i instituts de Catalunya. Així mateix, s’aportaran les dades més rellevants pel que fa a les condicions que faciliten o dificulten l’exercici del seu rol professional com a agents educatius més enllà de l’atenció de les problemàtiques socials que tradicionalment han de nit el seu àmbit d’actuació.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Emotions in response to teaching online: Exploring the factors influencing teachers in a fully online university." Innovations in Education and Teaching International 56, no. 4 (2019): 446-457. AbstractWebsite

The aim of this paper is to understand the emotions associated with the experience of teaching online in an online university and the factors that influence these emotions. A total of 965 online teachers at the Universitat Oberta de Catalunya (www.uoc.edu) were surveyed. Three emotions linked to teaching online were identified: satisfaction, relief and pleasure. Multiple regression analyses were used to make inferential judgments and test the effects of the teachers’ demographic and professional variables. Findings suggest that satisfaction is associated with the instructional design and learning support roles and with the knowledge building approach (KBA); relief is inversely related to the content acquisition approach; and pleasure is linked to variables such as academic background and amount of online teaching hours, as well as the KBA. The practical implications of these results are discussed.

Abbreviations: UOC: Universitat Oberta de Catalunya; KMO: Kaiser-Meyer Olkin; PCA: Principal component analysis; KBA: Knowledge building approach; CAA: Content acquisition approach; CLA: Collaborative learning approach; SIR: Social interaction role; IDR: Instructional design role; TUR: Technology use role; LAR: Learning assessment role; LSR: Learning support role

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