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Sáinz, Milagros, and Julio Meneses. "Brecha y sesgos de género en la elección de estudios y profesiones en la educación secundaria." (Submitted). Abstract

En los últimos años los datos en España ponen de manifiesto la persistencia de una segregación vocacional. Ello se traduce en una marcada infra-representación de mujeres y hombres en las diferentes disciplinas a través de las que se organizan los estudios superiores y posterior trayectoria profesional. En este artículo revisamos la problemática centrándonos en la etapa de educación secundaria. Se analizan los factores que, vinculados al proceso de socialización en la familia y la escuela, explican la falta de vocaciones científicas y tecnológicas de algunas chicas, así como de vocaciones para las humanidades y ciencias sociales de algunos chicos.

Aranda, Daniel, Jordi Sánchez-Navarro, Juan Francisco Martínez-Cerdà, and Julio Meneses. "Broadening the debate on the risks and benefits of digital gaming: The role of digital social distance." (Submitted). Abstract

A great deal of scientific literature reveals that social perceptions of the risks and benefits of video game playing are related to socio-demographic variables. This study introduces a new multivariate framework around the concept of digital social distance –defined as the set of digital practices associated with digital gaming, entertainment-oriented uses, information-oriented uses, social-connection uses, and e-commerce uses– and shows that these digital practices are, in fact, important predictors of the positive and negative perceptions of digital gaming. We developed two multiple regression models on a representative sample of the Spanish population. After controlling for socio-demographic factors, our models reveal that gaming-related perceptions of benefits and risks are associated to people’s concrete personal experiences with digital games and, interestingly, to the greater or lesser development of their digital practices. In this respect, we show that the perceptions of benefits with regards to video games are related to more developed digital practices, that is, a lesser digital social distance. Conversely, the perceptions of risk are higher in the case of individuals who lack exposure and experiences regarding digital practices, that is, a greater digital social distance.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Factors influencing teachers’ emotions in response to the experience of teaching online in a virtual university." (Submitted). Abstract

The aim of this research is to understand the emotions associated with the experience of teaching online in a virtual university and the factors that influence these emotions. Nine hundred sixty-five (965) online teachers belonging to the Open University of Catalonia (www.uoc.edu) were surveyed. Three emotions in regard to teaching online were identified: satisfaction, relief and friendliness. Multiple regression analyses were used to make inferential judgments and test the effects of individual teacher variables. Findings suggest that the Satisfaction with teaching online is associated with the Instructional Design and Learning Support Roles and with the Knowledge Building Approach; the Relief with teaching online is inversely related to the Content Acquisition Approach and Friendliness of teaching online is related to variables as academic background and online teaching dedication, as well as the Knowledge Building Approach. Practical implications of these results are discussed.

In Press
Casado, Carlos, Teresa Sancho, and Julio Meneses. "La enseñanza de la programación en primaria y secundaria: Una visión social." In XXIV Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2018). Barcelona, In Press. Abstract

Poco a poco la enseñanza de la programación se va abriendo un hueco en las aulas de primaria y secundaria de todo el mundo. En España, las comunidades de Madrid, Navarra y Cataluña ya la incluyen en su currículo, las dos primeras en secundaria y la última en primaria. Habitualmente se defiende la enseñanza de la programación desde dos puntos de vista: por una parte algunos autores defienden el aprendizaje de la programación como una manera de desarrollar habilidades como el pensamiento computacional. En otros casos, se plantea como una herramienta de ayuda para el aprendizaje de diferentes asignaturas. En este artículo presentamos la importancia de la enseñanza de la programación como herramienta que permite mejorar tres aspectos diferentes: La reducción de las diferencias sociales, las diferencias de género asociadas a la profesión de informática y las ventajas derivadas de la aproximación al pensamiento computacional.

Martínez, Roger, Julio Meneses, and Sergi Fàbregues. "Pràctiques juvenils en oci i cultura: Transformacions i continuïtats." In Enquesta a la joventut de Catalunya 2017. Barcelona: Generalitat de Catalunya, In Press.
Rodríguez-Gómez, David, Diego Castro, and Julio Meneses. "Problematic uses of ICTs among young people in their personal and school life." Comunicar 58 (In Press). Abstract10.3916_c56-2018-09-english_comunicar.pdf10.3916_c56-2018-09-spanish_comunicar.pdfWebsite

Studies on ICT use in education usually focus on ICT’s contribution to training processes. However, scarce research has concentrated on the problematic use of ICT among young people in the school context, and most of it approaches the problem from a psychopathological perspective. The purpose of this paper, in contrast, is to analyse problematic ICT use among young people in their personal and school setting. The methodology involved applying a questionnaire to a sample of 1,052 youths aged between 12 and 18 years old. The study starts with a univariate and bivariate descriptive analysis. Subsequently, three Poisson regression models were developed to evaluate the contribution of several predictor variables to the three types of problematic uses identified in their sphere, learning processes and classroom relationships. Results show a relationship between problematic ICT use in personal and school settings, with older youths who use smartphones (the) most likely to engage in this type of behaviour. The use of mobile technology largely explains the problematic behaviour in the use of ICT among young people in personal and school contexts, which justifies the need to promote actions contributing to more responsible use of this type of technology in all areas of their personal, school and social life.

2018
Meneses, Julio, Sergi Fàbregues, Judith Jacovkis, and David Rodríguez-Gómez. "La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel." In La educación mediática en España: Artículos seleccionados. Madrid: Editorial Universitas, 2018. Abstractla_educacion_mediatica_en_espana_2018_meneses_et_al.pdf

La convergencia de políticas para la introducción de las TIC en las escuelas españolas supone un reto al tener que considerar diferentes regulaciones, presupuestos y calendarios autonómicos. El propósito de este artículo es examinar las políticas autonómicas de introducción de las TIC en los centros educativos de España. El estudio utiliza un modelo de análisis comparado que considera: racionalidades políticas y planes de acción. El análisis evidencia que España representa un buen ejemplo de introducción desordenada de las TIC, con un claro acento en la dotación de infraestructuras y una menor atención a las necesidades y capacidades del contexto educativo.

Fàbregues, Sergi, Marie-Hélène Paré, and Julio Meneses. "Operationalizing and conceptualizing quality in Mixed Methods Research: A multiple case study of the disciplines of Education, Nursing, Psychology, and Sociology." Journal of Mixed Methods Research (2018). AbstractWebsite

The purpose of this qualitative multiple case study was to describe and compare how researchers in the education, nursing, psychology, and sociology disciplines operationalize and conceptualize the quality of mixed methods research (MMR). An international sample of 44 MMR researchers representing these four disciplines were interviewed by Skype and telephone. The study findings point to: (a) two perspectives from which the quality of MMR is understood, one contingent and flexible and the other universal and fixed; (b) a link between these two perspectives and the participant’s own discipline; and (c) an equal prevalence of the criteria most mentioned by the participants across disciplines. Implications of the findings for the field of MMR are discussed.

2017
Fàbregues, Sergi, and Julio Meneses. "Best practices and challenges in monitoring progress towards gender equality: The case of an online university." In STEM Gender Equality Congress. Berlin, 2017. Abstractstem_gender_equality_congress_fabregues_meneses_2017.pdf

A central task of gender equality units at universities is to promote the availability of sex-disaggregated data on the composition and functioning of universities. Such data are essential to identify gender gaps and to determine which actions should be taken to address gender inequalities across university sectors (academic staff, administrative staff, students, etc.). The production of these data must be supported by a number of indicators which aim to incorporate a ‘gender lens’ in the measurement of the institutional processes occurring at universities. This presentation describes a set of gender indicators developed at the Universitat Oberta de Catalunya for evaluating the success of gender interventions in three key areas: 1) Staff (composition, salary, parental leaves, etc.); 2) Academic performance (student enrollment, achievement, and dropout, etc.); and 3) Research outcomes (publications, research projects, and research team composition). It is argued that these indicators are crucial for monitoring institutional gender-related changes over time, as well as for promoting the social accountability of universities.

Questa-Torterolo, Mariela Esther, Julio Meneses, and David Rodríguez-Gómez. "Colaboración docente: experiencias de centros educativos en Uruguay." In Fòrum Internacional d'Educació Tecnològica. Bellaterra, 2017. Abstractcolaboracion_docente_questa_meneses_rodriguez_2017.pptx

Esta comunicación presenta los resultados preliminares de un estudio de casos múltiple que se está desarrollando en centros educativos del departamento de Colonia, Uruguay. Como objetivos, se busca describir las formas en que se manifiesta la colaboración entre docentes, analizando experiencias dentro y fuera de los centros. Se procura conocer la influencia de las TIC en la labor docente, desde el punto de vista del intercambio y la concreción de actividades pedagógico-didácticas conjuntas. Participan ocho centros educativos públicos (cuatro escuelas primarias y cuatro centros de secundaria) seleccionados según datos estadísticos oficiales. Se aplicaron ochos grupos de discusión, dieciséis entrevistas en profundidad a docentes y ocho entrevistas a directores. A partir de los datos recabados en una escuela, se reconocen elementos que promueven y que distorsionan la colaboración. Como promotores, aparecen los espacios de coordinación, y las herramientas TIC para la comunicación de ideas y el trabajo en línea. La burocracia del sistema y la falta de tiempo real para concretar proyectos, se identifican como focos de desviación. A modo de conclusión inicial sobre la realidad del centro, resulta necesaria una mayor autonomía de las docentes en el espacio de coordinación, así como la promoción de la colaboración formal.

Rodríguez-Gómez, David, Julio Meneses, and Carme Armengol. "Digging into initial teacher training practices in Catalonia." In European Conference on Educational Research. Copenhagen, 2017. Abstractecer2017_practicum.pdfdigging_into_initial_teacher_training_practices_in_catalonia.pdf

Transferring learning into professional practice should be one of the main goals of any training programme, thus dismantling the gap between the academic and work world (Correa, 2015). The analysis of elements affecting an efficient learning transfer has been, and still is, one of the more prominent research topic in the field of both, initial and continuous training (Grover, 2015; Van den Bossche & Segers, 2013). Most of these studies point to competency-based learning and training as one of the methodological options that facilitate learning transfer (Boahin & Hofman, 2014; Grossman & Salas, 2011). In this sense, competency-based learning has become one of the central axes in the reconfiguration of the European Higher Education Area and, specifically, of the Spanish Higher Education System (Chisvert, Palomares, & Soto, 2015).

Beyond the discussion about the competences that must be developed in higher education (Freire, Álvarez, & Montes, 2013; Gilbert, Balatti, Tunner, & Whitehouse, 2004) and the identification of factors affecting their development (Velasco, 2014), from a didactic approach, the study of competency-based learning in higher education has mainly focused on the strategies and activities that facilitate their development (Biggs, 2011) and on the way they are evaluated (Zlatkin-Troitschanskaia, Shavelson, & Kuhn, 2015).

In the specific case of teacher training, as pointed out by Rosales (2013), competency-based learning may be a way to promote professional development throughout teachers’ career, since it would be naïve to expect that pre-service teacher training would be enough to develop each and every competence that Spanish Universities’ curricula establish In this sense, both Rodicio & Iglesias (2011) and Rosales (2013) state that the initial training should be directed to work on the competences increasingly demanded by the labour market.

Although there are several studies focusing on the importance of internships for professional competencies’ development, for the consolidation of learning (Kilgo, Sheets, & Pascarella, 2015; Tejada & Ruiz, 2013) and for the transition to working life (Helyer & Lee, 2014), in the case of initial teacher training, there is a lack of research that provides empirical evidence on the factors that lead to a better acquisition of competencies during in-school practices, internships or practicum, as well as the conditions assuring the quality of these training periods.

Thus, the aim of the study presented here is to identify factors promoting better competencies development during the in-school practices period within the Early Childhood Education and Primary Education bachelor’s degrees in Catalonia (Spain). The study focuses on the practicum organizational characteristics, the satisfaction expressed by students and the perceived impact on institutions and individuals involved in internships programmes.

Badia, Antoni, Julio Meneses, and Consuelo García. La identidad del profesor como docente virtual: Roles, enfoques y sentimientos. El caso de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2017. AbstractBadia_Meneses_Garcia_ES_2017.pdfBadia_Meneses_Garcia_CAT_2017.pdfWebsite

La finalidad de esta investigación ha sido proporcionar una visión integradora de algunos componentes constitutivos de la identidad del profesor como docente en aulas virtuales universitarias, en una universidad con una docencia totalmente virtual. Los tres aspectos estudiados son los roles en la enseñanza virtual, los enfoques en la enseñanza virtual y los sentimientos en la enseñanza virtual, como atributos de la enseñanza virtual que son objeto de una valoración afectiva.

Novecientos sesenta y cinco profesores colaboradores docentes de la UOC respondieron, a finales del año 2011 y principios de 2012, un cuestionario formado por cuatro secciones: datos socio-profesionales, roles en la enseñanza, enfoques en la enseñanza y atributos afectivos de la enseñanza, todos aplicados a la docencia virtual.

El proceso de análisis de los datos ha implicado dos tipos de análisis estadístico. El primero ha consistido en obtener una descripción de los cuatro bloques del cuestionario y, además, el desarrollo de tres análisis factoriales exploratorios sobre los datos obtenidos en las secciones 2, 3 y 4 del cuestionario. El segundo ha consistido en desarrollar dos análisis de regresión múltiple. El primero ha servido para identificar cuáles son las variables predictoras de la adopción de un determinado enfoque en la enseñanza virtual, y el segundo ha permitido identificar las variables predictoras de los atributos afectivos de la enseñanza virtual.

Los principales resultados obtenidos en esta investigación son:

  • Se han identificado cinco tipos de roles en la enseñanza virtual: gestión de la interacción social, diseño instruccional, guía en el uso de la tecnología, evaluación del aprendizaje y apoyo al aprendizaje.
  • Se han identificado tres tipos de enfoques en relación a la enseñanza virtual: aprendizaje colaborativo, adquisición de contenido y construcción de conocimiento.
  • Se han identificado tres tipos de atributos afectivos de la enseñanza virtual: el valor de la enseñanza virtual, el confort con la enseñanza virtual y el dinamismo de la enseñanza virtual.
  • La formación académica, el grado de dedicación a la docencia virtual y, en especial, la importancia otorgada a algunos tipos de roles en la enseñanza virtual son los predictores más relevantes de la adopción de un enfoque particular en la enseñanza virtual.
  • El género, el ámbito de conocimiento, el grado de dedicación a la docencia virtual, los roles en la enseñanza virtual y los enfoques en la enseñanza virtual son los predictores más importantes de los atributos afectivos de la enseñanza virtual.

En la parte final del informe se proponen varias vías para la mejora y la innovación docente derivadas de los resultados obtenidos en la investigación.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Approaches to teaching online: Exploring factors influencing teachers in a fully online university." British Journal of Educational Technology 48, no. 6 (2017): 1193-1207. AbstractWebsite

In recent years there has been widespread interest in the implementation of online courses in universities. While most studies about online learning environments primarily focus on technology-related issues or instructional methods, little attention has been given to online instructors and their teaching approaches. The aim of this paper is to develop and test a model of the factors affecting individual instructors' approaches to teaching online, particularly in a fully online university. Nine hundred sixty-five (965) online instructors belonging to the Universitat Oberta de Catalunya (www.uoc.edu) were surveyed. The dependent variables include three approaches to teaching online: the Content Acquisition Approach, the Collaborative Learning Approach, and the Knowledge-Building Approach. The explanatory variables are socio-demographics, academic background, online teaching experience, studies taught, online teaching dedication, and teachers' roles in teaching online. Multiple regression analyses are used to make inferential judgements and test the effects of the independent variables. Findings suggest that age, academic background, online teaching dedication and, especially, teachers' roles in teaching online are important predictors of the adoption of a particular approach to teaching online.

Rodríguez-Gómez, David, Julio Meneses, and Carme Armengol. "Claus per a l’èxit de la formació pràctica de mestres." UAB Divulga Setembre (2017): 1-2. Abstractuabdivulga_a2017m9a5.pdfWebsite

L'Equip de Desenvolupament Organitzacional de la UAB ha analitzat quins factors afavoreixen que els professors d'infantil i primària en formació adquireixin unes òptimes competències professionals durant les pràctiques curriculars. L'estudi assenyala algunes de les principals claus per a l'èxit, al temps que considera imprescindible generar nous espais i models de col·laboració i formació entre la universitat i les escoles on practiquen els mestres del futur.

Meneses, Julio. "El papel de la investigación científica en la intervención educativa." In Intervención educativa basada en evidencias científicas. Barcelona: Editorial UOC, 2017. Abstractpid_00248083.pdf

Este módulo tiene como objetivo introducir al lector en algunas cuestiones importantes relacionadas con la incorporación de la competencia profesional en investigación como un instrumento clave para la promoción de la calidad en las intervenciones educativas. Tomando como punto de partida los debates profesionales que han tratado esta cuestión durante las dos últimas décadas, exploraremos las tensiones internas y externas a las que ha conducido el ejemplo de la investigación educativa que ha sido desarrollada en el ámbito de la medicina. En este sentido, esta discusión nos servirá́ para cuestionar la idea de que la investigación llevada a cabo en escenarios experimentales y, particularmente, los ensayos o pruebas controladas aleatorias (RCT, randomized controlled trials, en ingles) tengan que ser necesariamente el patrón de referencia de la investigación educativa y, por tanto, tenemos que ser capaces de reconocer las oportunidades que pueden ofrecer las diversas metodologías de investigación disponibles en el servicio de la fundamentación y la evaluación de las intervenciones educativas.

Para ello, después desarrollaremos una breve aproximación al método científico, que, más allá́ de sus fases canónicas, nos permitirá́ situar la investigación como un proceso cíclico o iterativo en el que los diversos procedimientos de que disponemos tienen en común la recogida y el análisis sistemáticos de la información obtenida con la intención de mejorar nuestra comprensión sobre los fenómenos. Esta aproximación nos servirá́ más adelante para abordar los resultados que produce este proceso tan complejo, es decir, para hablar de las evidencias científicas que es capaz de proporcionar como garantía de que el conocimiento generado se ajusta realmente a lo que sucede con los fenómenos. Como consecuencia del enfoque pragmático adoptado en este texto, pre- sentaremos unos principios generales orientados a la promoción de la calidad en el desarrollo de las diferentes fases de la investigación, una condición necesaria, pero no suficiente, para valorar la contundencia o la suficiencia de las evidencias que se obtienen para dar respuesta a la pregunta de investigación.

Finalmente, pondremos en juego esta discusión a partir de un ejemplo que nos servirá́ para ilustrar los diferentes tipos de validez de las investigaciones ya que, de hecho, difícilmente es posible atender a todos los requerimientos en una única investigación. En este sentido, pondremos de manifiesto la naturaleza compartida del reto que supone la construcción conjunta de una mejora en la comprensión sobre los fenómenos a partir de la acumulación de las evidencias científicas que, obtenidas en varias investigaciones independientes, apoyan el nuevo conocimiento generado. Por último, presentaremos la estructura y los contenidos del resto de módulos que componen este manual y, a continuación, ofreceremos una bibliografía anotada con algunas referencias interesantes que pueden ser útiles para profundizar en el desarrollo de la competencia en investigación más allá de los límites de este texto.