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Forthcoming
Meneses, Julio. Investigación educativa. Una competencia profesional para la intervención. Barcelona: Editorial UOC, Forthcoming. Abstract

En el contexto del debate sobre la calidad de las intervenciones educativas, este libro presenta el proceso de investigación científica como una competencia profesional esencial al servicio de la mejora de las prácticas de enseñanza y aprendizaje. Dirigido a estudiantes, profesores y profesionales de la educación que intervienen en los diferentes ámbitos de los que se ocupan, centra su atención en el importante papel que la investigación y, particularmente, las evidencias que proporciona pueden tener para ayudar a orientar las decisiones en relación a dos momentos centrales: la fundamentación y la evaluación de las prácticas en el ejercicio de la actividad profesional.

Submitted
López, Daniel, Lluvi Farré, Mariona Estrada, and Julio Meneses. "Género, vejez y cuidados en los proyectos de senior cohousing en España." In Congreso Internacional: El cuidado de dependientes y mayores. Avanzando hacia la igualdad de género y la justicia social. Tarragona, Submitted. Abstract

Desde 2013, el senior cohousing o vivienda colaborativa de mayores es un fenómeno en auge en España. Se trata de centros y viviendas construidas y gestionadas por personas que deciden vivir la última etapa de sus vidas colectivamente, apoyándose mutuamente y autogestionando los servicios sociales y asistenciales que vayan necesitando. Actualmente existen más de 50 proyectos de este tipo, de los cuales 12 ya se encuentran en funcionamiento.

Esta presentación se basa en los resultados del primer estudio sobre la emergencia de estas iniciativas en España. Un estudio que comenzamos en 2013 en el marco del plan nacional I+D EXPDEM y que proseguimos gracias al proyecto MOVICOMA a partir de 2015. Mediante un estudio basado en encuestas dirigidas a los participantes (n=150) y a los responsables de los centros de un total de 16 de estos proyectos, el estudio nos ha permitido hacer una radiografía de las características socio-demográficas de sus miembros, las formas de gobernanza, las infraestructuras de cuidado de las que disponen, así como de las actividades que desarrollan ellos mismos y que delegan a terceros. Este trabajo cuantitativo, junto a las observaciones y entrevistas realizadas desde 2013 hasta la actualidad en 8 proyectos que ya estaban en funcionamiento, las jornadas dedicadas a estos proyectos, y las visitas y sesiones de trabajo con 5 grupos en formación, nos han permitido analizar con detalle cómo se piensa, planifica, diseña e infraestructura el cuidado en estos proyectos.

Esta presentación tiene como objetivo presentar los resultados del estudio para poner de relieve las formas de hacer “vejez" y de hacer “género” que la organización del cuidado en estos espacios contribuye a habilitar y deshabilitar. En este sentido, al situar estos dos aspectos en el centro de nuestro análisis del cuidado, mostraremos cómo los proyectos de cohousing en España tratan de desafiar el paradigma del envejecimiento en el propio hogar (aging-in-place) y el que se basa en la institucionalización en centros geriátricos. Por otro lado, mostraremos también cómo las formas de hacer “vejez” y de hacer “género” que sus infraestructuras de cuidado contribuyen a producir están muy cercanas al envejecimiento activo y siguen convirtiendo el cuidado en un asunto de mujeres. En este sentido, esto debería hacernos poner en duda los implícitos normativos que han llevado a considerar las iniciativas de cohousing como alternativas basadas en la comunidad (aging-in-community), una alternativa frente a la familia, el mercado y el estado, y en definitiva a considerar que la autogestión implica per se una mayor democratización de los cuidados.

Minguillón, Julià, and Julio Meneses. "Developing a learning analytics institutional intervention to improve first-year student retention in an online open university." (Submitted). Abstract

We describe, for an online open university, an institutional project called ESPRIA as an intervention to improve support to first-year students and so increase retention. ESPRIA involves all stakeholders: the tutors responsible for first-year student enrolment and induction, undergraduate degree directors responsible for the design of learning itineraries and the teachers of the different courses. The project, launched for the spring 2018 semester and involving almost 1,500 new students in six selected undergraduate degrees, coordinated the support provided to students by almost 400 teachers and tutors as well as administrative staff in charge of the processes related to enrolment. Results show a significant improvement in academic performance and retention for students who followed recommendations regarding enrolment in specific learning itineraries. The design, implementation and evaluation of the ESPRIA intervention served as an excellent opportunity to deploy learning analytics strategies. These strategies will form the basis for a new institutional research office that will nurture similar projects in the near future, while taking into account the value, as demonstrated by ESPRIA, of developing a strong relationship between organizational policy formation, intervention design and planning and evidence-based evaluation.

Sáinz, Milagros, José Luís Martínez, and Julio Meneses. "Gendered patterns of coping responses to academic sexism in a group of Spanish secondary students." (Submitted). Abstract

This study analyzes predictors of students’ coping responses to academic sexism. 954 high school students (mean age = 17; 57% girls) participated. Boys were therefore more likely to use avoidance responses, whereas girls confronting and help-seeking responses. Likewise, hierarchical regression analyses suggest that girls and students whose parents had high educational level, and without sexist attitudes about women’s higher level of competence in biology and languages, were more likely to deploy confronting responses. Similarly, girls and students who did not embrace either of the stereotypes that boys are better at science and technology and that girls are better at biology and languages were more likely to seek help. Furthermore, boys and students who believed that girls are better at biology and languages were more likely to develop avoidance responses. Interaction between gender and parental educational level shows that boys with highly educated parents were more likely to avoid the situation.

Solanes, Bàrbara, and Julio Meneses. "La gestión de las agresiones en el ejercicio profesional: Una visión desde la práctica de la Educación Social." (Submitted). Abstract

Las agresiones físicas y psicológicas son una realidad poco investigada en el ejercicio profesional de la Educación social. Los educadores y las educadoras sociales son especialmente susceptibles de sufrirlas dado el contexto laboral de dificultad social y la atención directa que proporcionan a las personas que viven estas situaciones. Por ello, esta investigación pretende estudiar la gestión de las agresiones, analizando cuáles son las estrategias de afrontamiento y los recursos de apoyo social que los profesionales movilizan para su abordaje. La metodología utilizada en este estudio se basa en la técnica del grupo de discusión, formado por educadores y educadoras sociales que han sufrido violencia física o psicológica durante su práctica profesional. Los resultados apuntan a una normalización de las agresiones en el contexto laboral por parte de los profesionales, debido a la escasez de recursos instrumentales e informacionales, así como a una falta de apoyo emocional. Por esta razón, resulta clave un trabajo desde la propia profesión para promover la visibilización y la desnaturalización de las agresiones, así como la promoción de más estudios especializados en este contexto que permitan una mejor evaluación de la situación y el desarrollo de medidas eficaces de prevención.

Meneses, Julio. "La importancia de la investigación científica como competencia profesional: Una propuesta didáctica." In La formación de los educadores sociales., Submitted. Abstractmeneses_2018-12-03.pdf

Entre en una de sus aulas, no importa si es de grado o de posgrado, y pregunte a sus estudiantes: ¿qué es para ustedes la investigación? ¿Qué es investigar? ¿Qué hace un investigador? Si, como docente, se permite el lujo de lanzar estas preguntas en lugar de proporcionar una respuesta, muy probablemente se encontrará de frente con el reflejo del problema que este capítulo se propone abordar. La investigación, propondrá alguno de sus estudiantes más aplicados, es una actividad intelectual compleja que permite obtener conocimiento sobre la realidad. Investigar, asegurará otro tal como habrá aprendido en los manuales recomendados, es aplicar un método riguroso y sistemático para ampliar el conocimiento científico. Un investigador, sugerirá otro de sus estudiantes adoptando un espíritu crítico, es alguien que dedica su tiempo y su esfuerzo a comprender problemas que, aunque pudieran tener alguna aplicación, muchas veces sólo interesan a la academia.

Questa-Torterolo, Mariela Esther, Julio Meneses, and David Rodríguez-Gómez. "Las prácticas innovadoras entre docentes en el contexto del Plan Ceibal. Estudio de casos múltiples en Uruguay.", Submitted. Abstract

En esta comunicación se presentan resultados de un estudio de casos múltiples realizado en Uruguay, donde ha sido implantado el modelo 1:1 de inclusión de las TIC en el sistema educativo público desde 2008. En este contexto, se estudiaron las prácticas innovadoras entre docentes. Se seleccionaron ocho centros de los niveles de educación primaria y secundaria. Se realizaron ocho grupos de discusión entre docentes, y 24 entrevistas a docentes y directores. El análisis de datos constó de cuatro etapas, combinando la lectura de los casos y de las variables de interés. Los hallazgos muestran una baja presencia de prácticas innovadoras entre docentes a pesar de la existencia de utilidades digitales para favorecer el trabajo conjunto. En la mayoría de los casos, las tecnologías provistas por el Plan Ceibal fueron vistas como una barrera, para el uso entre colegas y con los estudiantes. Se concluye que se necesita mayor sensibilización hacia la divulgación del conocimiento, así como una adecuación de la formación continua brindada.

In Press
Ferran-Ferrer, Núria, Patricia Castellanos, Julio Meneses, Sergi Fàbregues, Julià Minguillón, and Eduard Aibar. "¿Por qué las editoras no persisten en la Wikipedia? Análisis cualitativo del sesgo de género en la Wikipedia en castellano." In International Association for Media and Communication Research (IAMCR 2019). Madrid, In Press. Abstract

La Wikipedia comenzó en 2001 y ya alcanza más de 40 millones de artículos en más de 300 lenguas. Es la principal fuente de información para muchos usuarios, especialmente en el ámbito educativo, donde siete de cada diez estudiantes reconoce utilizar la Wikipedia. Pero a pesar de que Wikipedia promueve el 'punto de vista neutral' en sus artículos, es bien reconocido que hay un sesgo de género, tanto en contenidos (por ejemplo, en el número de artículos sobre mujeres en relación con los de hombres) como en su comunidad (la gran mayoría de editores registrados son hombres). El sentimiento general es que la Fundación Wikimedia no ha conseguido cumplir su objetivo de aumentar el número de participantes mujeres al 25% que se propuso para 2015.

Delante de este sesgo de género, estamos investigando desde una doble perspectiva, por un lado cuantitativa, analizando la presencia o ausencia de las mujeres y su comportamiento a partir de los registros de actividad asociados a sus perfiles y, desde una aproximación cualitativa, estudiando las prácticas relacionadas con la producción de contenidos (creación y edición de artículos) en la Wikipedia en castellano. Los resultados de la investigación cualitativa se presentan en esta comunicación. Se ha realizado un análisis de contenido de 12 entrevistas a editoras (4) y ex-editoras (4 editoras de corta duración y 4 editoras de larga duración) para investigar los motivos que les llevaron a participar como editoras en la Wikipedia y a la no persistencia de actividad en la misma, examinando los motivos planteados en función de su contexto socio-demográfico, formativo, en experiencias vivenciales en su labor como editoras, sentimientos y posicionamiento en relación al feminismo y su condición de mujeres. Entre los principales resultados se encuentra que todas las ex-editoras que han editado durante un período corto de tiempo empezaron a hacerlo en grupo, con un proyecto común y con soporte colectivo y abandonaron la edición una vez concluyó la campaña. En todos los casos en que las mujeres reconocen haber abandonado la edición, el motivo se relaciona con una mala experiencia ocasionada por “un ambiente brusco”, un “entorno que genera inseguridad” y, en un caso, por “conflicto de género”. En el caso de las mujeres que han continuado editando, todas ellas, entre sus temáticas se encuentran contenidos para visibilizar a la mujer, habitualmente a través de biografías.

Entre las conclusiones, la comunicación interpersonal está asociada a la continuidad de las mujeres a editar en Wikipedia, a través de experiencias colectivas de edición; en la afabilidad de las discusiones, comentarios en páginas de usuario o justificación de correcciones.

Müller, Jörg, Julio Meneses, Anne Laure Humbert, and Elisabeth Anna Guenther. "Assessing Wearable Sensor Data For Small Group Research. A Benchmarking And Validation Study." In 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, In Press. Abstract

Wearable sensors are providing exciting new research opportunities for social scientists. The scholarly community has invested considerable effort to assess the validity and reliability of gathered data over the recent years (Kayhan et al., 2018; Parker et al., 2018). The grand majority of these initial studies has relied on laboratory experiments or field studies with single groups. At the same time, contributions are spread out across different strands of the social-, behavioral- and computer science literature. Findings, therefore, are scattered, and mostly limited to one specific group or field situation without means to assess the influence of wider contextual conditions on senor based data and insights based on them.

This paper addresses the problem by analyzing and comparing wearable sensor data of ten, relatively small Research and Development (R&D) teams in the context of the H2020 GEDII project (2015-2018). Inter-group variance of sensor measures are explored in the light of complementary data collected, including socio-demographics of team members, gender stereotype, personality traits, and three round-robin ratings regarding advice seeking, friendship and psychological safety. By examining how important sensor measures vary between comparable teams, a more fine-tuned picture regarding the context-sensitive nature of supposedly “objective” sensor measures starts to appear. Our research contributes to the important task of validating sociometric, sensor-based data as new, quantitative measurement tool for social scientists; a methodological proposal for research design, data pre-processing and analysis is included.

Kayhan et al. (2018). How honest are the signals? A protocol for validating wearable sensors. Behavior Research Methods, 1–27. doi:10.3758/s13428-017-1005-4.

Parker, et al (2018). Using Sociometers to Advance Small Group Research. Sociological Methods & Research, doi:10.1177/0049124118769091.

Guenther, Elisabeth Anna, Anne Laure Humbert, Julio Meneses, and Jörg Müller. "Exploring the Relationship Between Gendered Team Dynamics and academic performance." In 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, In Press. Abstract

This paper opens up the black-box of the often discussed gender gap in research performance. Empirical studies are largely inconclusive, with some finding evidence of a gender gap (Abramo, Cicero, & D’Angelo, 2015) while others do not (Nielsen, 2017). Meta-analyses have shown that this may be because there is no simple or linear relationship between gender diversity and performance indicators (Haas, 2010; Webber, 2001). In addition, this relationship may vary within different subject areas, or in relation to the overall working environment (especially the team).

This paper thus explores this further and examines the relationship between gendered team dynamics and performance using multilevel modelling. It builds on a cross-country survey of R&D teams in Europe (H2020 GEDII project 2015-2018). The dataset provides information on 1,357 individuals, working within 159 teams. In our models, we rely on socio-demographic data (e.g. care responsibilities, experience, etc), information about the team (e.g. team climate, gender stereotypes, power disparity, etc). We also include a Gender Diversity Index, a composite indicator that considers the representation and attrition of women and men within teams along seven grounds of diversity. Performance is measured through self-reported publication output but also through outreach activities and academic governance roles.

Our contribution provides a compelling snapshot of the contemporary gendered aspects in R&D teams while contributing to critical discussions on gender diversity and research performance.

Badia, Antoni, Consuelo García, and Julio Meneses. "Emotions in response to teaching online: Exploring the factors influencing teachers in a fully online university." Innovations in Education and Teaching International (In Press). AbstractWebsite

The aim of this paper is to understand the emotions associated with the experience of teaching online in an online university and the factors that influence these emotions. Nine hundred and sixty-five (965) online teachers at the Universitat Oberta de Catalunya (www.uoc.edu) were surveyed. Three emotions linked to teaching online were identified: satisfaction, relief and pleasure. Multiple regression analyses were used to make inferential judgments and test the effects of the teachers’ demographic and professional variables. Findings suggest that satisfaction is associated with the instructional design and learning support roles and with the knowledge building approach; relief is inversely related to the content acquisition approach; and pleasure is linked to variables such as academic background and amount of online teaching hours, as well as the knowledge building approach. The practical implications of these results are discussed.

2019
Casado, Carlos, Julio Meneses, and Teresa Sancho. "The use of Scratch in teaching and learning: A scoping review." In 13th International Technology, Education and Development Conference, 8689-8692. Valencia, 2019. Abstract

Scratch is a visual programming language developed by MIT and designed to facilitate the teaching of programming to children. The first version appeared in 2005 and since then it has been used in different educational levels and with diverse objectives: to improve the learning of some subjects as mathematics or music, to work on computational thinking, to reduce gender differences in technical careers and to facilitate the learning of programming in post secondary education, among other uses for teaching and learning purposes. The use of Scratch has increased over the years and, accordingly, the scientific papers that present and discuss the educational experiences around it have grown too. In this article we present a scoping review that we are conducting of all the scientific literature around Scratch from the years 2005 to 2018. We explain the procedure followed to perform the search and selection of articles and the categorization of the scientific production. Some preliminary results are also presented.

Bretones, Eva, Jordi Solé, Miquel Castillo, Julio Meneses, and Sergi Fàbregues. Acció social i educativa en contextos escolars: Situació actual dels educadors socials i els tècnics d’integració social en el sistema educatiu de Catalunya. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2019. Abstractinforme_accio_social_educativa_2019.pdfWebsite

La recerca que presentem a continuació neix de la necessitat que tenen avui en dia els centres educatius a l’hora de donar resposta a tots aquests reptes. En aquest capítol introductori farem un recorregut per les recerques prèvies que han centrat la seva atenció en la incorporació de la figura professional de l’educador social en l’àmbit escolar en la mesura que ha esdevingut un recurs per a fer front a moltes de les problemàtiques apuntades anteriorment. Tot seguit, analitzarem la integració d’aquesta figura professional en els centres educatius de diferents comunitats autònomes. L’estudi del marc normatiu que ha fet possible impulsar l’entrada dels educadors socials als centres educatius ens ha permès identificar les funcions i els àmbits de responsabilitat que se’ls han anat assignant. Tota aquesta anàlisi prèvia ha servit de base del nostre projecte de recerca. En els capítols posteriors d’aquest informe, presentarem els resultats corresponents a la primera fase de la recerca, centrada en l’administració d’un qüestionari a una mostra de 498 centres d’educació primària i secundària de Catalunya a de fer un diagnòstic sobre el grau d’integració dels educadors socials i els tècnics d’integració social en les dinàmiques de les escoles i instituts de Catalunya. Així mateix, s’aportaran les dades més rellevants pel que fa a les condicions que faciliten o dificulten l’exercici del seu rol professional com a agents educatius més enllà de l’atenció de les problemàtiques socials que tradicionalment han de nit el seu àmbit d’actuació.

Bretones, Eva, Jordi Solé, Julio Meneses, Miquel Castillo, and Sergi Fàbregues. "Què diuen els centres educatius de Catalunya sobre la incorporació d’educadors i educadores socials a les escoles i instituts?" Educació social. Revista d'Intervenció Socioeducativa 71 (2019): 39-58. Abstractrevista_educacio_social_cat_2019.pdfrevista_educacio_social_es_2019.pdfWebsite

Docents i educadors atenen problemàtiques compartides que necessiten un treball cooperatiu per construir alternatives educatives. La millora de l’èxit educatiu requereix garantir un treball interdisciplinari entre els diferents agents implicats. Aquest article recull informació rellevant sobre la incorporació dels educadors socials al sistema educatiu de Catalunya, tant pel que fa al seu grau d’integració en les dinàmiques de les escoles i instituts, com pel que fa a les condicions que faciliten o dificulten l’exercici de la seva funció professional com a agents educatius. Les dades que s’aporten són fruit d’una recerca duta a terme el curs 2017-2018 en la qual es recull el posicionament dels equips directius de 498 centres educatius catalans de primària i secundària. Apostar per la incorporació dels educadors socials en els equips educatius requerirà un canvi de posicionament entre els membres de la comunitat educativa a l’hora de plantejar els seus projectes educatius, ressituar els rols i les funcions tradicionals i articular espais comuns de treball.

Meneses, Julio. "The role of scientific research in educational interventions." Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2019. Abstractpid_00260220.pdf

This module aims to introduce students to some important issues related to the incorporation of professional competence in research as a key instrument for promoting quality in educational interventions. Taking the professional debates that have dealt with this issue during the last two decades as a starting point, we will explore the internal and external tensions that have led to the fact that educational research has taken the research conducted in the field of medicine as a reference. In this sense, this discussion will serve to challenge the notion that the research conducted in experimental settings and particularly, randomised controlled trials (RCTs) must necessarily be the standard of reference for educational research and therefore be able to recognise the opportunities that the various available research methods can offer in providing the rationale and evaluation of educational interventions.

To do this, we will now present a brief approach to the scientific method which, beyond its canonical phases, will allow us to understand research as a cyclical or iterative process in which the various procedures available have in common the collection and systematic analysis of the data obtained, with the aim of improving our understanding of the phenomena under study. This approach will serve us later in addressing the results produced by this complex process; in other words, the scientific evidence that it is able to provide as a guarantee that the knowledge generated is in fact in line with what happens with the phenomena. As a result of the pragmatic approach adopted in this text, we will present general principles aimed at promoting quality in the development of the different research phases, a necessary but insufficient condition for assessing the strength or sufficiency of the evidence obtained to answer the research question.

Finally, we will put this discussion into play based on an example that will serve to illustrate the different types of research validity and that it is, in fact, difficult to meet all the requirements in a single investigation. In this sense, we will highlight the shared nature of the challenge posed by the joint construction of an improvement in the understanding of phenomena based on the accumulation of scientific evidence obtained in several independent investigations that supports the new knowledge generated. Finally, we will offer an annotated bibliography with some interesting references that may be useful for furthering the development of research competence beyond the limitations of this text.