Conference papers

López, Daniel, Lluvi Farré, Mariona Estrada, and Julio Meneses. "Género, vejez y cuidados en los proyectos de senior cohousing en España." In Congreso Internacional: El cuidado de dependientes y mayores. Avanzando hacia la igualdad de género y la justicia social. Tarragona, Submitted. Abstract

Desde 2013, el senior cohousing o vivienda colaborativa de mayores es un fenómeno en auge en España. Se trata de centros y viviendas construidas y gestionadas por personas que deciden vivir la última etapa de sus vidas colectivamente, apoyándose mutuamente y autogestionando los servicios sociales y asistenciales que vayan necesitando. Actualmente existen más de 50 proyectos de este tipo, de los cuales 12 ya se encuentran en funcionamiento.

Esta presentación se basa en los resultados del primer estudio sobre la emergencia de estas iniciativas en España. Un estudio que comenzamos en 2013 en el marco del plan nacional I+D EXPDEM y que proseguimos gracias al proyecto MOVICOMA a partir de 2015. Mediante un estudio basado en encuestas dirigidas a los participantes (n=150) y a los responsables de los centros de un total de 16 de estos proyectos, el estudio nos ha permitido hacer una radiografía de las características socio-demográficas de sus miembros, las formas de gobernanza, las infraestructuras de cuidado de las que disponen, así como de las actividades que desarrollan ellos mismos y que delegan a terceros. Este trabajo cuantitativo, junto a las observaciones y entrevistas realizadas desde 2013 hasta la actualidad en 8 proyectos que ya estaban en funcionamiento, las jornadas dedicadas a estos proyectos, y las visitas y sesiones de trabajo con 5 grupos en formación, nos han permitido analizar con detalle cómo se piensa, planifica, diseña e infraestructura el cuidado en estos proyectos.

Esta presentación tiene como objetivo presentar los resultados del estudio para poner de relieve las formas de hacer “vejez" y de hacer “género” que la organización del cuidado en estos espacios contribuye a habilitar y deshabilitar. En este sentido, al situar estos dos aspectos en el centro de nuestro análisis del cuidado, mostraremos cómo los proyectos de cohousing en España tratan de desafiar el paradigma del envejecimiento en el propio hogar (aging-in-place) y el que se basa en la institucionalización en centros geriátricos. Por otro lado, mostraremos también cómo las formas de hacer “vejez” y de hacer “género” que sus infraestructuras de cuidado contribuyen a producir están muy cercanas al envejecimiento activo y siguen convirtiendo el cuidado en un asunto de mujeres. En este sentido, esto debería hacernos poner en duda los implícitos normativos que han llevado a considerar las iniciativas de cohousing como alternativas basadas en la comunidad (aging-in-community), una alternativa frente a la familia, el mercado y el estado, y en definitiva a considerar que la autogestión implica per se una mayor democratización de los cuidados.

Questa-Torterolo, Mariela Esther, Julio Meneses, and David Rodríguez-Gómez. "Las prácticas innovadoras entre docentes en el contexto del Plan Ceibal. Estudio de casos múltiples en Uruguay.", Submitted. Abstract

En esta comunicación se presentan resultados de un estudio de casos múltiples realizado en Uruguay, donde ha sido implantado el modelo 1:1 de inclusión de las TIC en el sistema educativo público desde 2008. En este contexto, se estudiaron las prácticas innovadoras entre docentes. Se seleccionaron ocho centros de los niveles de educación primaria y secundaria. Se realizaron ocho grupos de discusión entre docentes, y 24 entrevistas a docentes y directores. El análisis de datos constó de cuatro etapas, combinando la lectura de los casos y de las variables de interés. Los hallazgos muestran una baja presencia de prácticas innovadoras entre docentes a pesar de la existencia de utilidades digitales para favorecer el trabajo conjunto. En la mayoría de los casos, las tecnologías provistas por el Plan Ceibal fueron vistas como una barrera, para el uso entre colegas y con los estudiantes. Se concluye que se necesita mayor sensibilización hacia la divulgación del conocimiento, así como una adecuación de la formación continua brindada.

Müller, Jörg, Julio Meneses, Anne Laure Humbert, and Elisabeth Anna Guenther. "Assessing Wearable Sensor Data For Small Group Research. A Benchmarking And Validation Study." In 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, In Press. Abstract

Wearable sensors are providing exciting new research opportunities for social scientists. The scholarly community has invested considerable effort to assess the validity and reliability of gathered data over the recent years (Kayhan et al., 2018; Parker et al., 2018). The grand majority of these initial studies has relied on laboratory experiments or field studies with single groups. At the same time, contributions are spread out across different strands of the social-, behavioral- and computer science literature. Findings, therefore, are scattered, and mostly limited to one specific group or field situation without means to assess the influence of wider contextual conditions on senor based data and insights based on them.

This paper addresses the problem by analyzing and comparing wearable sensor data of ten, relatively small Research and Development (R&D) teams in the context of the H2020 GEDII project (2015-2018). Inter-group variance of sensor measures are explored in the light of complementary data collected, including socio-demographics of team members, gender stereotype, personality traits, and three round-robin ratings regarding advice seeking, friendship and psychological safety. By examining how important sensor measures vary between comparable teams, a more fine-tuned picture regarding the context-sensitive nature of supposedly “objective” sensor measures starts to appear. Our research contributes to the important task of validating sociometric, sensor-based data as new, quantitative measurement tool for social scientists; a methodological proposal for research design, data pre-processing and analysis is included.

Kayhan et al. (2018). How honest are the signals? A protocol for validating wearable sensors. Behavior Research Methods, 1–27. doi:10.3758/s13428-017-1005-4.

Parker, et al (2018). Using Sociometers to Advance Small Group Research. Sociological Methods & Research, doi:10.1177/0049124118769091.

Guenther, Elisabeth Anna, Anne Laure Humbert, Julio Meneses, and Jörg Müller. "Exploring the Relationship Between Gendered Team Dynamics and academic performance." In 14th Conference of the European Sociological Association. Manchester, In Press. Abstract

This paper opens up the black-box of the often discussed gender gap in research performance. Empirical studies are largely inconclusive, with some finding evidence of a gender gap (Abramo, Cicero, & D’Angelo, 2015) while others do not (Nielsen, 2017). Meta-analyses have shown that this may be because there is no simple or linear relationship between gender diversity and performance indicators (Haas, 2010; Webber, 2001). In addition, this relationship may vary within different subject areas, or in relation to the overall working environment (especially the team).

This paper thus explores this further and examines the relationship between gendered team dynamics and performance using multilevel modelling. It builds on a cross-country survey of R&D teams in Europe (H2020 GEDII project 2015-2018). The dataset provides information on 1,357 individuals, working within 159 teams. In our models, we rely on socio-demographic data (e.g. care responsibilities, experience, etc), information about the team (e.g. team climate, gender stereotypes, power disparity, etc). We also include a Gender Diversity Index, a composite indicator that considers the representation and attrition of women and men within teams along seven grounds of diversity. Performance is measured through self-reported publication output but also through outreach activities and academic governance roles.

Our contribution provides a compelling snapshot of the contemporary gendered aspects in R&D teams while contributing to critical discussions on gender diversity and research performance.

Ferran-Ferrer, Núria, Patricia Castellanos, Julio Meneses, Sergi Fàbregues, Julià Minguillón, and Eduard Aibar. "¿Por qué las editoras no persisten en la Wikipedia? Análisis cualitativo del sesgo de género en la Wikipedia en castellano." In International Association for Media and Communication Research (IAMCR 2019). Madrid, In Press. Abstract

La Wikipedia comenzó en 2001 y ya alcanza más de 40 millones de artículos en más de 300 lenguas. Es la principal fuente de información para muchos usuarios, especialmente en el ámbito educativo, donde siete de cada diez estudiantes reconoce utilizar la Wikipedia. Pero a pesar de que Wikipedia promueve el 'punto de vista neutral' en sus artículos, es bien reconocido que hay un sesgo de género, tanto en contenidos (por ejemplo, en el número de artículos sobre mujeres en relación con los de hombres) como en su comunidad (la gran mayoría de editores registrados son hombres). El sentimiento general es que la Fundación Wikimedia no ha conseguido cumplir su objetivo de aumentar el número de participantes mujeres al 25% que se propuso para 2015.

Delante de este sesgo de género, estamos investigando desde una doble perspectiva, por un lado cuantitativa, analizando la presencia o ausencia de las mujeres y su comportamiento a partir de los registros de actividad asociados a sus perfiles y, desde una aproximación cualitativa, estudiando las prácticas relacionadas con la producción de contenidos (creación y edición de artículos) en la Wikipedia en castellano. Los resultados de la investigación cualitativa se presentan en esta comunicación. Se ha realizado un análisis de contenido de 12 entrevistas a editoras (4) y ex-editoras (4 editoras de corta duración y 4 editoras de larga duración) para investigar los motivos que les llevaron a participar como editoras en la Wikipedia y a la no persistencia de actividad en la misma, examinando los motivos planteados en función de su contexto socio-demográfico, formativo, en experiencias vivenciales en su labor como editoras, sentimientos y posicionamiento en relación al feminismo y su condición de mujeres. Entre los principales resultados se encuentra que todas las ex-editoras que han editado durante un período corto de tiempo empezaron a hacerlo en grupo, con un proyecto común y con soporte colectivo y abandonaron la edición una vez concluyó la campaña. En todos los casos en que las mujeres reconocen haber abandonado la edición, el motivo se relaciona con una mala experiencia ocasionada por “un ambiente brusco”, un “entorno que genera inseguridad” y, en un caso, por “conflicto de género”. En el caso de las mujeres que han continuado editando, todas ellas, entre sus temáticas se encuentran contenidos para visibilizar a la mujer, habitualmente a través de biografías.

Entre las conclusiones, la comunicación interpersonal está asociada a la continuidad de las mujeres a editar en Wikipedia, a través de experiencias colectivas de edición; en la afabilidad de las discusiones, comentarios en páginas de usuario o justificación de correcciones.

Casado, Carlos, Julio Meneses, and Teresa Sancho. "The use of Scratch in teaching and learning: A scoping review." In 13th International Technology, Education and Development Conference, 8689-8692. Valencia, 2019. Abstract

Scratch is a visual programming language developed by MIT and designed to facilitate the teaching of programming to children. The first version appeared in 2005 and since then it has been used in different educational levels and with diverse objectives: to improve the learning of some subjects as mathematics or music, to work on computational thinking, to reduce gender differences in technical careers and to facilitate the learning of programming in post secondary education, among other uses for teaching and learning purposes. The use of Scratch has increased over the years and, accordingly, the scientific papers that present and discuss the educational experiences around it have grown too. In this article we present a scoping review that we are conducting of all the scientific literature around Scratch from the years 2005 to 2018. We explain the procedure followed to perform the search and selection of articles and the categorization of the scientific production. Some preliminary results are also presented.

Casado, Carlos, Julio Meneses, and Teresa Sancho. "La enseñanza de la programación en la infancia." In XXIV Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2018). Barcelona (Spain), 2018. Abstractjenui2018_actas_casado_meneses_sancho.pdfjenui2018_poster_casado_meneses_sancho.pdf

La enseñanza de la programación en la infancia es un hecho. Obligatoria en algunos países y etapas, algunos autores defienden su bondad como herramienta para trabajar el pensamiento computacional. En este póster presentamos un estudio que estamos realizando para conocer cómo y porqué se está introduciendo la programación en la educación de niños y niñas de primaria en Cataluña.

González, Loles, Julià Minguillón, Josep Antoni Martínez-Aceituno, and Julio Meneses. "Institutional support to provide freshmen with flexible learning paths at course and semester level in open higher education." In 10th EDEN Research Workshop, 344-350. Barcelona: European Distance and E-Learning Network, 2018. Abstractrw10_2018_barcelona_proceedings_gonzalez_minguillon_martinez_and_meneses.pdfeden_poster_gonzalez_minguillon_martinez_and_meneses_2018.pdf

As an open university, at UOC there are nearly no enrolment requirements and, furthermore, students freely choose the courses they want to take each semester. But most of the students that choose UOC to combine their daily live with university studies are not really aware about the effort and workload implied. Therefore, there is a significant dropout rate after finalizing their first semester. In this paper we describe an institutional project named ESPRIA that combines the use of institutional learning analytics and the work with teachers at course design level, in order to provide students with some personalized support during their first enrolment. This guidance may help them to avoid an excessive burden due to a wrong course election, to gauge and meet their expectations by achieving their goals at the end of their first semester, and to be motivated to re-enroll in the following ones.

Casado, Carlos, Teresa Sancho, and Julio Meneses. "Estudio de caso sobre la enseñanza de la programación en primaria." In XXI Congreso Internacional EDUTEC. Lleida (Spain), 2018. Abstractedutec-3017_paper_casado_sancho_and_meneses_2018.pdfedutec-3017_poster_casado_sancho_and_meneses_2018.pdf

La desigualdad digital es un problema que limita las oportunidades de las personas, no solo por diferencias socioeconómicas, también desde la perspectiva de género y de la educación. La inclusión de conocimientos tecnológicos en las escuelas puede reducir esa desigualdad digital. En Cataluña, aunque fuera del currículo escolar, en algunas escuelas se enseña a programar a los alumnos de primaria. Seleccionamos una escuela por su significación en esa enseñanza y estudiamos sus objetivos y las expectativas generadas. En este artículo se presenta el caso y se explican las opiniones de los actores implicados (desde la dirección del centro hasta los alumnos). Los resultados obtenidos muestran que los objetivos planteados a la hora de introducir la programación en la escuela se limitan a la adquisición de algunas competencias, aunque no quedan suficientemente claros. La conclusión es que a los docentes les falta formación en cuanto a los beneficios que la enseñanza de la programación puede aportar a sus alumnos.

Minguillón, Julià, Julio Meneses, Sergi Fàbregues, Eduard Aibar, and Núria Ferran-Ferrer. "Are women present, absent or in disguise? Analyzing gender bias in the Spanish Wikipedia." In 2nd European Symposium on Societal Challenges in Computational Social Science: Discrimination and Bias. Colonia, 2018.poster_eurocss_2018.pdfeurocss_2018_spotlight.pdf
Xavier, Marlon, and Julio Meneses. "The time factor in studies on dropout in online higher education: Initial review of the literature and future approaches." In 10th EDEN Research Workshop, 357-363. Barcelona: European Distance and E-Learning Network, 2018. Abstractrw10_2018_barcelona_proceedings_marlon_and_meneses.pdfeden_poster_xavier_and_meneses_2018.pdf

This paper addresses the factor of time in relation to dropout in online higher education (OHE), linking both to fully online models such as UOC's. In OHE, time-related reasons are the most important factors for dropping-out; conversely, time management factors emerge as a key issue for continuance intention and re-enrolment. This paper thus presents an initial review of the literature, with key concepts and approaches on the time factor, which shall inform future research. Key issues are centred upon two phenomena: the flexibility offered by OHE and asynchronous learning, which is the main attraction for busy adult learners but can also induce procrastination and conflict; and the common misconceptions about the magnitude of workload, time, and effort required by OHE. We present two main theoretical approaches: time management studies, and work-study-home conflict/balance; and discuss possible implications and interventions for fully online models of OHE.

Meneses, Julio. "WAWW: Where are the Women in Wikipedia?" In Seminario Wikipedia y mujeres editoras. Barcelona, 2018. Abstractseminario_wikipedia_y_mujeres_editoras_meneses_2018-12-20.pdf

Proyecto de investigación interdisciplinar financiado por la Fundació “La Caixa” http://waww.blogs.uoc.edu

Esta investigación en curso pretenden entender por qué hay mujeres que deciden no participar u ocultar su participación en Wikipedia, identificando causas y proporcionando recomendaciones para la comunidad de editores, contribuyendo así a eliminar el sesgo de género presente en la que es la fuente de información más importante en Internet, la Wikipedia.

Equipo de investigación:

Julio Meneses (Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación)
Julià Minguillón (Estudios de Informática, Multimedia y Telecomunicación)
Núria Ferran-Ferrer (Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación)
Eduard Aibar (Estudios de Artes y Humanidades)
Sergi Fàbregues (Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación)

Fàbregues, Sergi, and Julio Meneses. "Best practices and challenges in monitoring progress towards gender equality: The case of an online university." In STEM Gender Equality Congress. Berlin, 2017. Abstractstem_gender_equality_congress_fabregues_meneses_2017.pdf

A central task of gender equality units at universities is to promote the availability of sex-disaggregated data on the composition and functioning of universities. Such data are essential to identify gender gaps and to determine which actions should be taken to address gender inequalities across university sectors (academic staff, administrative staff, students, etc.). The production of these data must be supported by a number of indicators which aim to incorporate a ‘gender lens’ in the measurement of the institutional processes occurring at universities. This presentation describes a set of gender indicators developed at the Universitat Oberta de Catalunya for evaluating the success of gender interventions in three key areas: 1) Staff (composition, salary, parental leaves, etc.); 2) Academic performance (student enrollment, achievement, and dropout, etc.); and 3) Research outcomes (publications, research projects, and research team composition). It is argued that these indicators are crucial for monitoring institutional gender-related changes over time, as well as for promoting the social accountability of universities.

Rodríguez-Gómez, David, Julio Meneses, and Carme Armengol. "Digging into initial teacher training practices in Catalonia." In European Conference on Educational Research. Copenhagen, 2017. Abstractecer2017_practicum.pdfdigging_into_initial_teacher_training_practices_in_catalonia.pdf

Transferring learning into professional practice should be one of the main goals of any training programme, thus dismantling the gap between the academic and work world (Correa, 2015). The analysis of elements affecting an efficient learning transfer has been, and still is, one of the more prominent research topic in the field of both, initial and continuous training (Grover, 2015; Van den Bossche & Segers, 2013). Most of these studies point to competency-based learning and training as one of the methodological options that facilitate learning transfer (Boahin & Hofman, 2014; Grossman & Salas, 2011). In this sense, competency-based learning has become one of the central axes in the reconfiguration of the European Higher Education Area and, specifically, of the Spanish Higher Education System (Chisvert, Palomares, & Soto, 2015).

Beyond the discussion about the competences that must be developed in higher education (Freire, Álvarez, & Montes, 2013; Gilbert, Balatti, Tunner, & Whitehouse, 2004) and the identification of factors affecting their development (Velasco, 2014), from a didactic approach, the study of competency-based learning in higher education has mainly focused on the strategies and activities that facilitate their development (Biggs, 2011) and on the way they are evaluated (Zlatkin-Troitschanskaia, Shavelson, & Kuhn, 2015).

In the specific case of teacher training, as pointed out by Rosales (2013), competency-based learning may be a way to promote professional development throughout teachers’ career, since it would be naïve to expect that pre-service teacher training would be enough to develop each and every competence that Spanish Universities’ curricula establish In this sense, both Rodicio & Iglesias (2011) and Rosales (2013) state that the initial training should be directed to work on the competences increasingly demanded by the labour market.

Although there are several studies focusing on the importance of internships for professional competencies’ development, for the consolidation of learning (Kilgo, Sheets, & Pascarella, 2015; Tejada & Ruiz, 2013) and for the transition to working life (Helyer & Lee, 2014), in the case of initial teacher training, there is a lack of research that provides empirical evidence on the factors that lead to a better acquisition of competencies during in-school practices, internships or practicum, as well as the conditions assuring the quality of these training periods.

Thus, the aim of the study presented here is to identify factors promoting better competencies development during the in-school practices period within the Early Childhood Education and Primary Education bachelor’s degrees in Catalonia (Spain). The study focuses on the practicum organizational characteristics, the satisfaction expressed by students and the perceived impact on institutions and individuals involved in internships programmes.

Questa-Torterolo, Mariela Esther, Julio Meneses, and David Rodríguez-Gómez. "Colaboración docente: experiencias de centros educativos en Uruguay." In Fòrum Internacional d'Educació Tecnològica. Bellaterra, 2017. Abstractcolaboracion_docente_poster_questa_meneses_rodriguez_2017.pptxcolaboracion_docente_comunicacion_questa_meneses_rodriguez_2017.pdf

Esta comunicación presenta los resultados preliminares de un estudio de casos múltiple que se está desarrollando en centros educativos del departamento de Colonia, Uruguay. Como objetivos, se busca describir las formas en que se manifiesta la colaboración entre docentes, analizando experiencias dentro y fuera de los centros. Se procura conocer la influencia de las TIC en la labor docente, desde el punto de vista del intercambio y la concreción de actividades pedagógico-didácticas conjuntas. Participan ocho centros educativos públicos (cuatro escuelas primarias y cuatro centros de secundaria) seleccionados según datos estadísticos oficiales. Se aplicaron ochos grupos de discusión, dieciséis entrevistas en profundidad a docentes y ocho entrevistas a directores. A partir de los datos recabados en una escuela, se reconocen elementos que promueven y que distorsionan la colaboración. Como promotores, aparecen los espacios de coordinación, y las herramientas TIC para la comunicación de ideas y el trabajo en línea. La burocracia del sistema y la falta de tiempo real para concretar proyectos, se identifican como focos de desviación. A modo de conclusión inicial sobre la realidad del centro, resulta necesaria una mayor autonomía de las docentes en el espacio de coordinación, así como la promoción de la colaboración formal.